Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV241B Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om skolans uppdrag, styrning och organisation.
Kursen behandlar skolans historiska och samtida roll med utgångspunkt i läroplansteori och teorier om maktordningar. Kursens innehåll sätts i relation till lärarens uppdrag där studenternas erfarenhet från verksamhetsförlagd utbildning bearbetas. I kursen utvecklas studentens förmåga att diskutera och kritiskt granska skolans värdegrund i relation till rådande maktordningar.
Särskilt beaktas de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barns rättigheter enligt barnkonventionen samt frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för skolväsendets historiska utveckling i Sverige
- redogöra för läroplansteoretiska perspektiv och diskutera kopplingen till skolans och lärarens samtida uppdra
- diskutera skolväsendets organisation och styrning ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv
- analysera relationen mellan skolors värdegrundsarbete och styrdokument
- reflektera kring olika etiska dilemman med utgångspunkt i barnkonventionen och förstå kopplingen till yrkesetiska principer
- kritiskt granska olika läroplaners konstruktioner kring identitet, sexualitet och samlevnad i relation till andra rådande maktordningar.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier samt föreläsningar (varav en del är digitala). Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare baserat på att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår obligatoriska seminarier. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Kursen examineras genom två prov.
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Examination) (5 hp)
I provet examineras lärandemål 1,2 och 3.
Prov 2: Portfolio (Portfolio ) (4 hp)
I provet examineras lärandemål 4,5 och 6.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2022). Skola och medborgarfostran: mellan pedagogik, vetenskap och moral. Upplaga 1:1 Lund: Studentlitteratur (173 s)
Ceder, Simon, Gunnarsson, Karin, Planting-Bergloo, Sara, Öhman, Lisa, Orlander Auli Arvola (2021) Sexualitet och relationer: att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan. Studentlitteratur. (176s.)
Hägglund, Solveig, Quennerstedt, Ann, & Thelander, Nina. (2020). Barns och ungas rättigheter i utbildning. Lund: Gleerups. (154 s)
Landahl, Joakim. & Lundahl, Christian. (2017). Bortom PISA. Stockholm: Natur och kultur. (303 s)
Martinsson, Lena. & Reimers, Eva (red) (2020). Skola i normer. Malmö: Gleerups förlag. (174 s)
Sundberg, Daniel (2021). Svenska läroplaner: läroplansteori för de pedagogiska professionerna. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur
Styrdokument och lagar tillkommer.
Ytterligare litteratur kan tillkomma i samband med kursstart.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.