Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244B Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt och fördjupa sina kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik och beprövad erfarenhet. Studenten ska också utveckla sin förmåga att identifiera relevanta forskningsfrågor i syfte att problematisera och undersöka en pedagogisk verksamhet.
Kursen behandlar vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa metoder samt relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Akademiska texter granskas, jämförs och diskuteras, för att utveckla förståelse för forskningsprocessens olika delar och uppsatsers struktur. Professionsrelevanta forskningsfrågor formuleras, och baserat på dessa utvecklas strategier för informationssökning, avgränsning av forskningsfält och metodologisk design.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv samt diskutera relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet,
2. redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoders möjliga användningsområden,
Färdighet och förmåga
3. söka, presentera och analysera tidigare forskning av relevans för professionen,
4. redogöra och argumentera för möjliga metodval i relation till forskningsfrågor av relevans för professionen,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5. kritiskt värdera studier utifrån vetenskaplig kvalitet, professionell relevans och etisk hållbarhet.
Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, seminarier, digitala resurser, litteraturstudier samt studentledda aktiviteter.
Examinationen består av följande delar:
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Exam) (4,5 hp). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig projektplan och muntlig opponering (Written Project Plan and oral Opposition) (4,5 hp). I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.
Adamson, Lena (2017). Undervisning på vetenskaplig grund. I: Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. Lund: VBE-programmet. (10 s.) (tillgänglig via internet)
Alvehus, Johan (2013). Skriva uppsats med kvalitativ metod. Stockholm: Liber. (144 s.)
Bringsrud Fekjaer, Silje (2017). Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. (79 s.)
Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2013). Vetenskapsteori för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (100 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjørn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (203 s.)
Elbro, Carsten & Poulsen, Mads (2016). Utvärdera din undervisning. Värdera och förstå statistik och evidens. Stockholm: Natur & Kultur. (250 s.)
Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2015). Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Malmö: Gleerups. (180 s.)
Persson, Sven. (2017). Forskningslitteracitet – en introduktion till att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Lund: Kommunförbundet Skåne. (35 s.)
Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. (17 s.) (tillgänglig via internet)
Därutöver tillkommer akademiska texter med relevans för det fritidspedagogiska fältet och forskningslitteratur och -artiklar med relevans för egna forskningsfrågor.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).