UV255B Pedagogiska perspektiv på ledarskapets villkor och uppdrag, sociala relationer och konflikthantering genomgången
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 samt grundskolans årskurs 4-6.
I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om och färdigheter i specialpedagogik för att som lärare kunna skapa utvecklande lärandemiljöer för samtliga elever.
I kursen behandlas specialpedagogiska perspektiv och begrepp genom föreläsningar och samtal under exempelvis seminarier men också genom att genomföra en pedagogisk kartläggning av tänkt elev. I föreläsningar, seminarier och den pedagogiska kartläggningen behandlas också specialpedagogikens funktion och roll i relation till den egna ämnesundervisningen, skolans övriga organisation, elever och dess vårdnadshavare. Fokus i kursens olika moment ligger på hur funktionsnedsättningar såsom språk-, läs-, skriv-, och matematiksvårigheter kan gestalta sig samt hur anpassningar i relevant skolkontext och samverkansmodeller kan se ut. Särskilt beaktas specialpedagogiska villkor och uppdrag i relation till alla elevers möjligheter för utveckling och lärande. I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. redogöra för innebörder av specialpedagogiska perspektiv och begrepp
2. redogöra för hur funktionsnedsättningar såsom språk-, läs-, skriv-, och matematiksvårigheter kan gestalta sig
Färdighet och förmåga
3. identifiera och analysera elevers behov av extra anpassningar i relevant skolkontext med stöd av adekvata ärande- och utvecklingsteorier
4. diskutera förebyggande samverkansmodeller i syfte att skapa utvecklande lärandemiljöer för samtliga elever
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5. värdera och reflektera över skolans organisation och lärandemiljö som stödjande eller hindrande för alla elevers utveckling och lärande
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier samt föreläsningar (varav en del kan vara digitala). Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare baserat på att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Examination: Pedagogisk kartläggning med reflektion och analys där lärandemål 1-5 examineras.
I kursen ingår obligatoriska moment. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Boo, Sofia, Forslund Frykedal, Karin & Thorsten, Anja (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet. Första utgåvan Stockholm: Natur & Kultur. Del 1 och 2. (185 s.)
Bruce, Bruse, Sventelius, Eva, Ivarsson, Ulrika & Svensson, Anna-Karin (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola, barnet, språket och pedagogiken. Lund: Studentlitteratur. Kap. 4, 5 (44 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur. Kap 4, 11. (36 s.)
Insulander, Eva & Selander, Staffan (red.) (2018). Att bli lärare. Första upplagan Stockholm: Liber. Kap 9. (6 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm: Natur & Kultur. Kap. 11. (13 s.)
Lundqvist, Johanna (2018). Tidiga insatser och barns utbildningsvägar: inkludering och specialpedagogik. Första utgåvan Stockholm: Natur & kultur. (198 s.)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggning. Att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd. (Fjärde upplagan). Gleerups Utbildning AB. (159 s.)
Bruce, Barbro, Rubin, Maria, Thimgren, Pia & Åkerman, Roger. (2016). Specialpedagogik i professionellt lärarskap: synsätt och förhållningssätt. 1. uppl. Malmö: Gleerups. (168 s.)
Schött, Kristina (2015). Studentens skrivhandbok. 3. [bearb.] uppl. Stockholm: Liber. (185 s.)
Skollag (2010:800). Stockholm: Regeringskansliet.
Skolverket. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Barnkonventionen (2019).
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkommer.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.