Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2027
Kursplan hösten 2027
Benämning
Bedömningens villkor, uppdrag och praktik
Engelsk benämning
Teaching, assessment and grading
Kurskod
UV256B
Omfattning
7,5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-05-25
Gällandedatum
2022-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV254B Specialpedagogiska villkor och uppdrag (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 eller grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper inom bedömning, betygssystem och betygsättning samt dessas roll i relation till skolans kompenserande uppdrag och utifrån ett nationellt såväl som internationellt perspektiv.
Innehåll
I kursen bearbetas och diskuteras centrala begrepp och perspektiv på bedömning, betygssystem och betygsättning såväl nationellt som internationellt. Vidare bearbetas studenternas förmåga att skapa bedömningsunderlag som dokumenterar, synliggör och kommunicerar elevernas kunskapsprocesser och förmåga. Särskilt beaktas bedömningens och betygsättningens roll utifrån skolans kompensatoriska uppdrag och värdegrund.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. redogöra för centrala begrepp och perspektiv inom bedömning, betygsystem och betygsättning nationellt såväl som internationellt
2. ge exempel på och skapa bedömningsunderlag som dokumenterar, synliggör och kommunicerar elevernas kunskapsprocesser och förmågor
Färdighet och förmåga
3. analysera elevers kunskapsprocesser och förmågor utifrån centrala begrepp och perspektiv inom bedömning, betygsystem och betygsättning
4. diskutera och problematisera bedömning, betygssystem och betygsättning utifrån centrala begrepp och perspektiv inom bedömning, betygsystem och betygsättning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5. problematisera och reflektera över bedömning, betygssystem och betygsättning nationellt såväl som internationellt
6. problematisera och reflektera över bedömning, betygssystem och betygsättning utifrån skolans kompensatoriska uppdrag och värdegrund
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier samt föreläsningar (varav en del kan vara digitala). Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare baserat på att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Samtliga mål examineras i form av en konstruktion av en bedömningssekvens med skriftlig reflektion och analys av densamma.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
UNICEF Sverige. (2018). Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. Tillgänglig via Internet.
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. (Andra upplagan). Studentlitteratur. Kap 14 & 15 (33 s.)
Insulander, Eva & Selander, Staffan (red.) (2018). Att bli lärare. Liber. Kap 10, 14-16 (ca 20 s)
Jönsson, Anders (2017). Lärande bedömning. Gleerups. (206 s.)
Lundgren, Ulf. P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (Fjärde utgåvan). Natur och kultur. Kap. 15-17 (ca 110 s)
SFS 2010:800. Skollag. Tillgänglig via Internet.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Reviderad 2019. (2019). Skolverket. Tillgänglig via Internet.
Vetenskapliga artiklar samt ev. övrig mindre omfattande litteratur tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.