Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV757B Utbildningsvetenskaplig forskning och beprövad erfarenhet (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 eller grundskolans årskurs 4-6.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om utvärderings- och utvecklingsarbete med mål att utveckla den pedagogiska verksamheten. Kursen syftar vidare till att studenten utvecklar förmåga att granska och kritiskt värdera skolors systematiska kvalitetsarbete samt identifiera behov av utveckling.
Kursen behandlar vetenskapliga perspektiv på arbete med utvärdering och utvecklingsarbete i skolan. Olika modeller för utvärdering och verksamhetsstyrning granskas och problematiseras. Kursen innehåller två delmoment. I det första delmomentet studeras hur kvalitet i skolverksamhet och utbildning beskrivs och definieras. Vidare studeras hur utvärdering av pedagogisk verksamhet har utvecklats över tid och hur lokalt utvecklingsarbete organiseras och utvärderas. Det andra delmomentet behandlar utformning av ett utvecklingsarbete utifrån teoretiska och metodologiska överväganden och med relevans för skolan, lärares arbete och elevers lärande.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. Redogöra för teorier och forskningsbaserade modeller för utvärdering och utveckling av pedagogisk verksamhet
2. Jämföra och kritiskt granska olika former av kvalitets- och styrningssystem i pedagogisk verksamhet.
Färdighet och förmåga
3. Redogöra för val av utvärderings- och utvecklingsstrategier samt kunna visa på samband mellan utvärdering, styrning och utvecklingsarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
4. Utvärdera sitt eget arbete med utvärdering och utveckling av pedagogisk verksamhet.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier samt föreläsningar (varav en del kan vara digitala). Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare baserat på att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Samtliga lärandemål examineras genom ett paper med seminarium.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter ska vara väl disponerade samt formellt och språkligt genomarbetade.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Carlström, Inge & Carlström Hagman, Lena-Pia (2007). Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering. Studentlitteratur. (447 s.)
Ericsson, Gunilla (2017). Skolutveckling och kvalitetsarbete i praktiken. Karlstad University Press. (41 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselotte (red.). (2017). Allmändidaktik: Vetenskap för lärare. Studentlitteratur. Kap 15-18 (73 s.)
Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel (2016). Utmärkt skolutveckling: forskning om skolförbättring och måluppfyllelse. Natur & Kultur. (310 s.)
Insulander, Eva & Selander, Staffan (Red.), (2018). Att bli lärare. Liber. Kap 31, 35, 36, 43–47 (ca 50 s.)
Larsson, Pär & Löwstedt, Jan (2014). Strategier och förändringsmyter: ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete. Studentlitteratur. (216 s.)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Reviderad 2022. (2022). Skolverket.
SFS (2010:800). Skollag.
Skolverket. (2012). Systematiskt kvalitetsarbete - för skolväsendet. Tillgänglig via nätet.
Skolverket. (2021). Systematiskt kvalitetsarbete hos huvudmän för förskola och grundskola. Tillgänglig via nätet.
Skolverket. (2022). Systematiskt kvalitetsarbete – så fungerar det. Tillgänglig via nätet.
Vetenskapliga artiklar och mindre omfattande litteratur kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.