Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2028
Kursplan hösten 2028
Benämning
Verksamhetsförlagd utbildning IV
Engelsk benämning
Teacher-supervised Placement IV
Kurskod
VU744B
Omfattning
7,5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-11-29
Gällandedatum
2024-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU743B Verksamhetsförlagd utbildning III (godkänd)
Eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen, arbetsintegrerad utbildning, med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 samt 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i verksamheten på skola inom relevant inriktning och ämne. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och skolans uppdrag.
Innehåll
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på skolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och seminarier samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete.
Den verksamhetsförlagda och högskoleförlagda utbildningen integreras genom att studenten ges stöd och möjlighet på skolan att:
reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och den egna undervisningen tillsammans med handledare och andra studenter samt
diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i utbildningsvetenskap, ämne och ämnesdidaktik.
I denna kurs förväntas studenten självständigt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera sammanhängande undervisning samt fördjupa sin kunskap om bedömning och sin förmåga att bedöma och kommunicera elevers kunskapsutveckling. Andra fokus i kursen är skolans systematiska kvalitetsarbete och främjandet av skolans värdegrund samt den egna professionsutvecklingen och läraruppdraget i relation till skolans uppdrag. Studenten ska konsekvent använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
med utgångspunkt i elevers behov, intressen och förmågor kunna planera, genomföra och utvärdera sammanhängande undervisningssekvenser förankrade i skolans styrdokument samt med djupa och breda ämneskunskaper och relevant ämnesdidaktisk teori,
kunna problematisera den egna bedömningspraktiken grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet,
kunna samarbeta med elever och vuxna för att främja skolans värdegrund samt kritiskt värdera erfarenheterna grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet samt
kunna kritiskt granska aspekter av skolans systematiska kvalitetsarbete grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet samt reflektera över den egna professionsutvecklingen och läraruppdraget i relation till skolans demokratiska uppdrag.
Arbetsformer
Kursen består av verksamhetsförlagd utbildning (vfu) på partnerskola under handledning av lärare. Vfu genomförs på halvtid. Närvaro på skolan är obligatorisk.
Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan student och lärarutbildare på partnerskola och universitet. Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning , betygsättning (där sådan görs), utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och föräldrasamverkan. Studenten ska ta del av skolans digitala verktyg. Studenten dokumenterar kontinuerligt erfarenheter och reflektioner under kursens gång exempelvis i form av loggbok.
Kursen inleds med en obligatorisk kursintroduktion där kursens lärandemål, upplägg, examination och betygskriterier presenteras och förklaras. I mötet diskuterar studenten sina strategier för att stärka sin kompetens att uppnå lärandemålen.
Studenten ska kontakta sin handledare inför kursen för att planera utifrån skolans verksamhet och kursens lärandemål.
I kursen ingår att studenten genomför undervisning som universitetsläraren observerar. I det åtföljande trepartssamtalet reflekterar studenten över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och universitetsläraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens lärandemål.
Studenten ska ges möjlighet att kontinuerligt reflektera över sin praktik och professionsutveckling både självständigt och tillsammans med handledare. Trepartssamtalet ska föregås och efterföljas av en reflektion tillsammans med handledare.
Skolan ska erbjuda tid och plats för planering, handledning och individuell reflektion. Studenten ska ges möjlighet att förbereda kursens bedömningsformer.
Bedömningsformer
Examinatorn (universitetsläraren) gör en samlad bedömning baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, handledarens vfu-rapport samt kursens bedömningsformer.
Examinationen består av:
Studentens inlämnade planering och genomförda undervisning följd av ett trepartssamtal
Seminarium baserat på en skriftlig presentation av ett dilemma hämtat från verksamheten i relation till skolans värdegrund
Individuell skriftlig text där lärandemålet om skolans uppdrag relateras till den egna professionsutvecklingen och läraruppdraget samt där lärandemålet om bedömning relateras till den egna undervisningen
Studentens genomförda undervisning observeras av universitetsläraren och följs av ett trepartssamtal där studenten, handledaren och universitetsläraren deltar. Riktmärket för samtalet är en timme. Universitetsläraren ansvarar för att samtalet dokumenteras.
Betygskriterier redovisas i kursguiden och delges studenterna under kursintroduktionen.
Om studenten inte slutför påbörjad kurs erhåller studenten betyget Underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
Eftersom godkänd vfu-kurs krävs för fortsatt utbildningsanställning genomförs omtentamen av vfu utanför arbetsintegrerad lärarutbildning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteratur som studenten väljer i samråd med vfu-lärare och handledare kan tillkomma.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett aktuellt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att barns/elevers säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden kan under vissa förutsättningar erbjudas att komplettera frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.