Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BI201C Biologi och lärande: Ekologi (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom ämnesområdet människokroppen och hälsa. Vidare ska studenten utveckla relevant ämnesdidaktisk kompetens för undervisning i grundskolans åk 7-9 inom områdena människokroppen och hälsa.
Ämnesinnehållet i kursen behandlar människokroppen anatomi och fysiologi från celler, vävnader, organ till organsystemnivå. Vidare behandlas hälsofrågor ur ett naturvetenskapligt perspektiv och olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan. Normer rörande människans sexualitet och sexuella hälsa problematiseras. Ämnesdidaktisk forskning om människokroppen och hälsa behandlas.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna förklara samband mellan människokroppens anatomi och fysiologi på cellnivå till organsystemnivå (1)
- med utgångspunkt i ämnesdidaktisk forskning gällande ungdomars föreställningar om människokroppen kunna föreslå hur dessa föreställningar kan utmanas i undervisningssituationer (2)
- kritiskt kunna granska information om hälsofrågor utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv, samt problematisera och diskutera olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan (3)
- kunna planera och genomföra en laboration med utgångspunkt i kursens innehåll och ämnesdidaktiska perspektiv (4)
- kunna problematisera och reflektera över normer rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa (5)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, laborationer, föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, projektarbete och studiebesök. Kursen utgår från studerandeaktiva, undersökande och utmaningsbaserade arbetssätt.
Prov 1: Skriftlig tentamen, 9hp (Written Examination, 9 Credits)
I detta prov examineras mål 1 och 3 genom en individuell skriftlig salstentamen.
Prov 2: Muntlig presentation och reflekterande text, 6 hp (Oral Presentation and Reflective Text, 6 credits)
I detta prov examineras lärandemål 2 och 4 genom en muntlig gruppresentation. Lärandemål 5 examineras genom en individuell skriven reflekterande text.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. För att erhålla Väl godkänt på hel kurs krävs Väl godkänt på både prov 1 och 2.
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur (ca 50 s i urval)
Bolander, Eva (2009). Risk och bejakande Sexualitet och genus i sexualupplysning och sexualundervisning i TV. Linköping Studies in Pedagogic Practices No. 9 Linköping Studies in Behavioural Science No.141.
(liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:207427/FULLTEXT01.pdf) (224 s)
Granklint Enochson, Pernilla. & Redfors, Andreas. (2011) Fem elevers föreställningar om organsystem – vad händer i kroppen när vi dricker vatten? "Five students’ ideas about organ systems – what happens in the body when we drink water?"NorDiNa, Vol.7:No.2, 160-178. (18 s)
Henriksson, Olle och Rasmusson, Margareta (2013). Fysiologi med relevant anatomi. Lund: Studentlitteratur. (ca 300 s)
Tikkanen, Ronny Heikki; Abelsson, Jonna och Forsberg, Margareta (2011). UngKAB09, Kunskap, attityder och sexuella handlingar bland unga. Skriftserien 2011:1. Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete.
(liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:207427/FULLTEXT01.pdf) (200 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.