Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Kursen syftar till att studenterna ska inhämta kunskaper och utveckla medvetenhet om språkutveckling och språkundervisning samt förståelse för grundsynen på språkundervisning i skolans styrdokument. Vidare syftar kursen till att studenterna ska inhämta kunskaper om engelskspråkiga texter för och om barn och deras användning för att kunna undervisa i engelska ur ett F-3-perspektiv och i enlighet med skolans styrdokument. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin språkförmåga i engelska med betoning på tal- och samtalsförmåga, läsförmåga samt skrivförmåga.
Kursen behandlar skolans styrdokument för engelska, engelskspråkiga texter, språkutveckling, bedömning, uttal, språklig medvetenhet och korrekthet samt ord- och frasinlärning. Kursen betonar ett funktionellt diskursorienterat och handlingsorienterat synsätt på engelskundervisning där elever utvecklar en nyfikenhet för hur engelska kan användas. Vidare fokuserar kursen planeringen och utformningen av ett undervisningsförlopp som stödjer barns tidiga språkutveckling. Studentens egen språkutveckling ligger också i fokus samt studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett F-3-perspektiv. Bedömning behandlas ur ett formativt perspektiv.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika teorier om språkutveckling samt bedömningens roll för barns språkutveckling
- använda centrala begrepp för att analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans engelskundervisning samt förklara vad ett kommunikativt förhållningssätt innebär för undervisningen i engelska i F-3
- återberätta, informera om, förklara, samtala om samt dramatisera olika slags engelskspråkiga texter med tydligt uttal, gott flyt och god korrekthet
- förklara grundläggande grammatiska strukturer, tillämpa de grammatiska strukturerna med god korrekthet i tal och skrift samt värdera grammatikens och ordinlärningens roll i engelska för årskurserna F–3
- använda bilder, ramsor, sånger, berättelser, dialoger, rollspel och andra texter, inklusive estetiska uttrycksformer samt olika medier för den tidiga språkinlärningen samt kunna analysera och reflektera över deras möjligheter och begränsningar för lärande
- i samarbete med andra planera kommunikativ undervisning i engelska i de tidiga skolåren
- motivera utformningen av uppgifter, material och bedömningsformer samt förankra dessa i teorier om barns språkutveckling och skolans styrdokument
- skriva en reflekterade text som är sammanhängande, tydligt strukturerad och mestadels korrekt och som bygger på god förståelse av skolans styrdokument, språkutveckling, kommunikation samt bedömning.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Stor vikt fästs vid arbete i kollaborativa grupper som inte schemaläggs men ändå utgör en viktig del av kursen.
I kursen ingår obligatoriska föreläsningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar den obligatoriska föreläsningens. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka föreläsningar som är obligatoriska vid kursstart.
Prov 1: Reflektionsportfolio (Reflection portfolio), 10 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1, 2, 4, 7 och 8. I reflektionsportfolion reflekterar studenten om samt redovisar sin förståelse av skolans styrdokument, kommunikation, litteraturläsning, språkutveckling och bedömning. En del av denna reflektionsportfolio avser analys av elevtexter, studentens kunskap om klassrumsengelska, språkliga regler och språklig korrekthet samt teoretiska förankring av ett tematiskt lektionsförlopp.
Prov 2: Muntlig presentation av texter (Oral Presentation of Texts), 2 hp
Detta prov omfattar lärandemål 3. Här samarbetar studenten med andra studenter i en muntlig redovisning av texter som inbegriper samtal, dramatisering, berättande och högläsning.
Prov 3: Lektionsförlopp (Sequence of Lessons), 3 hp
I detta prov bedöms lärandemål 7. Ett lektionsförlopp som inbegriper kommunikativa uppgifter, åldersanpassade texter av olika slag och bedömningsformer samt anknyter till styrdokumenten planeras tillsammans med 2–3 andra studenter och redovisas muntligt.
Antalet examenstillfällen är begränsat till högst fem.
Muntliga presentationer kräver tydligt uttal samt god språkbehandling, disposition och presentationsform. Den skriftliga texten kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Carle, Eric, 2009, The Very Hungry Caterpillar, Ingram books. (13 pages)
Donaldson, Julia, 1999, The Gruffalo, Macmillan Children’s Books, London. (30 pages)
Esling Vannestål, Maria, 2012, Essential English grammar, Studentlitteratur, Lund. (200 pages)
Patten, Brian (ed) 1999, The Puffin Book of Utterly Brilliant Poetry, Puffin books, London. (144 pages)
Pinter, Annamaria, 2006, Teaching Young Language Learners, Oxford University Press, Oxford. (180 pages)
Read, Carol, 2007, 500 Activities for the Primary Classroom, Macmillan Education, Oxford. (320 pages)
Skolverket 2011, Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter, Skolverket, Stockholm. (73 pages)
Skolverket 2011, Bedömningsstöd i engelska för årskurs 1–6, Skolverket, Stockholm. (77 pages)
Skolverket 2014, Förskoleklassen – uppdrag, innehåll och kvalitet, skolverket, Stockholm. (68 pages)
Vaughan-Rees, Michael, 2002, Test your Pronunciation, Penguin English Guides, Harlow. (90 pages)
Yousafzai, Malala, 2013, I am Malala, Orion Books Ltd London (291 pages)
The Gruffalo, 2009, DVD, Magic Light Pictures, London. Distributed by the BBC. Directed by Jakob Schuh & Max Lang. (25 minutes)
Dessutom tillkommer en roman som läses och diskuteras i mindre grupper samt bilderböcker och artiklar motsvarande ca 400 s. Vidare tillkommer bilder, kortfilmer samt barnlitteratur från Internetkällor.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.