Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FP213B Fritidspedagogik: Lek och lärande i olika miljöer (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kunskap om systematiskt kvalitetsarbete, fritidspedagogisk forskning och didaktisk teori med relevans för fritidshem. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla kännedom om fritidshemsverksamhet internationellt.
Kursen behandlar det fritidspedagogiska forskningsfältet, såväl nationellt som internationellt. Forskningsfältet studeras i relation till såväl didaktisk teori, som till utvecklings- och kvalitetsarbete med relevans för fritidshemmens verksamhet. Kursinnehållet bearbetas genom diskussion och presentation av forskningsöversikter, redogörelse för didaktiska teorier, granskning av Skolinspektionens rapporter samt genom fördjupning i hur pedagogisk eftermiddagsverksamhet för skolbarn organiseras i olika nationella kontexter.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för det fritidspedagogiska forskningsfältet nationellt samt kunna ge internationella exempel på forskning med relevans för fritidshem,
- redogöra för fritidshemsverksamhet med en internationell jämförelse,
- definiera och diskutera centrala begrepp i didaktisk teori i relation till fritidshemmets verksamhet,
- utforma och kritiskt reflektera kring en plan för systematiskt kvalitetsarbete på fritidshem
Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, seminarier, digitala resurser, litteraturstudier samt studentledda aktiviteter.
Prov 1: Två muntliga presentationer (Two Oral Presentations), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda prov.
Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. (2020). Stockholm: Skolverket (tillgänglig via internet) (177 s.)
Falkner, Carin & Ludvigsson, Ann (2016). Fritidshem och fritidspedagogik – en forskningsöversikt. Lund: Kommunförbundet Skåne (tillgänglig via internet) (65 s.)
Hvidtfeldt Stanek, Anja, Nørtoft Thomsen, Ulla, Rigbolt, Kirsten, Mørk, Brian, Thulesen, Mie, Klostergaard Andersen, Thomas, Mikaelsen, Lars Christian & Bjerg, Claus (2015). Oversigt over forsknings- og udviklingsbaseret viden inden for pædagoguddannelsens specialisering Skole og fritidspædagogik – det nationale modul ”Professionsviden og forskning i relation til skole- og fritidspædagogik” (tillgänglig via internet) (eget urval om ca 25 s.)
Kvalitet i fritidshem (2010). Stockholm: Skolinspektionen (tillgänglig via internet) (35 s.)
Meningsfull fritid, utveckling och lärande i fritidshem. (2021). Solna: Skolforskningsinstitutet (tillgänglig via internet) (53 s.)
Persson, Sven (2017). Forskningslitteracitet – en introduktion till att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Malmö: Författarna, Sveriges Kommuner och Landsting, Kommunförbundet Skåne (tillgänglig via internet) (35 s.)
Pihlgren, Ann S. (red.) (2017). Fritidshemmets didaktik. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur (253 s.)
Undervisning i fritidshemmet inom områdena språk och kommunikation samt natur och samhälle (2018). Stockholm: Skolinspektionen (tillgänglig via internet) (36 s.)
Kvalitetsarbete i praktiken (2015). Stockholm: Skolverket (tillgänglig via internet) (22 s.)
Därutöver tillkommer forskningsartiklar vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.