Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Geografi och lärande: Resurser, befolkning och hållbar utveckling
Engelsk benämning
Geography and Education: Resources, Population, and Sustainable Development
Kurskod
GL214C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2023-01-20
Gällandedatum
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurser 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenten integrerar natur- och kulturgeografi för att utveckla kunskaper i geografi (natur- och kulturgeografi) utifrån ett resursperspektiv med fokus på befolkning och hållbar utveckling. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar ämnesdidaktiska kunskaper, färdigheter och förmågor för skolundervisning.
Innehåll
Atmosfärens, biosfärens, hydrosfärens och litosfärens uppbyggnader och processer studeras. Atmosfärsprocesser används för att beskriva och förklara väder, klimat och klimatförändringar. Vidare behandlas hur väder, klimat och klimatförändringar påverkar mänskliga verksamheter.
Utvecklingsbegreppet och olika sätt att mäta utveckling problematiseras. Till detta kopplas befolkningsgeografiska teorier, begrepp och processer. De tre dimensionerna av hållbar utveckling – den sociala, ekonomiska och ekologiska – studeras och problematiseras på olika geografiska nivåer.
Människans utnyttjande av naturresurser och vilka konsekvenser detta får för miljön studeras och problematiseras. Bland annat behandlas människans påverkan på klimatet genom användning av fossila bränslen och utsläpp av växthusgaser. Vattnets kretslopp behandlas utifrån geologiska, hydrologiska, biologiska och atmosfäriska förhållanden.
Tillgång till rent vatten problematiseras utifrån FN:s globala mål för hållbar utveckling med fokus på människors hälsa, fortlevnad och utveckling av verksamheter. Sambanden mellan stora avrinningsområdens hydrologiska förhållanden och befolkningsstruktur, bosättningsmönster och försörjning studeras. Mänsklig verksamhet studeras utifrån hur avrinningsområden befolkas och exploateras och vilka konsekvenser detta får ur ett miljö- och hälsoperspektiv.
Användning av fjärranalys- och kartmaterial för grundläggande analys och presentation av spatiala och temporala geografiska förhållanden och processer studeras. Avsikten är att få en översikt av hur flygbilder, satellitdata, kartor och geografiska informationssystem (GIS) kan användas för sådana analyser och presentationer.
De didaktiska frågorna om vem man undervisar för, vad man undervisar, hur man undervisar och varför man undervisar om ett visst innehåll studeras på en grundläggande nivå, med utgångspunkt i läroplanen och med fokus på ovanstående innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna
redogöra för atmosfärens, biosfärens, hydrosfärens och litosfärens uppbyggnader och processer
relatera atmosfärsprocesser till väder, klimat och klimatförändringar samt redogöra för hur väder, klimat och klimatförändringar påverkar mänskliga verksamheter
redogöra för och diskutera grundläggande befolkningsgeografiska teorier, begrepp och processer
analysera och problematisera begreppet hållbar utveckling, med avseende på de sociala, ekonomiska och ekologiska dimensionerna
analysera och problematisera människans utnyttjande av naturresurser, med visst fokus på vatten, samt vilka konsekvenser detta får för miljö, människors hälsa och försörjning
redogöra för och använda kartmaterial, fjärranalys och geografiska informationssystem (GIS) för grundläggande analys och presentation av spatiala och temporala geografiska förhållanden och processer
redogöra för ämnesdidaktisk teori och tillämpa denna i planering av undervisning
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, övningar, seminarier, projektarbeten, exkursioner och studiebesök. Projektarbeten, exkursioner och studiebesök samt vissa övningar och seminarier är obligatoriska.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Sit in Exam), 10 hp. I detta prov examineras lärandemålen 1, 2, 3 och 4 samt delar av 6 (redogöra för) och 7 (redogöra för).
Prov 2: Skriftlig och muntlig presentation (Written and Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 5 samt delar av 6 (använda) och 7 (tillämpa).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på prov 1 och 2.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Dessen Jankell, Lotta & Örbring, David (2020). Geografididaktik för lärare 4–9. Gleerups Utbildning AB. 1:a utgåvan (245 s).
FN:s globala mål för hållbar utveckling (Tillgängliga på internet).
FN:s konvention om barnets rättigheter/barnkonventionen (Tillgänglig på internet).
Fridfeldt, Anders (2022). Lärare gör fältstudier i geografi. Natur och Kultur Läromedel. 1:a utgåvan (148 s).
Hess, Darrel (2013). McKnight’s Physical Geography – A Landscape Appreciation: Pearson New International Edition. Pearson. 11:e utgåvan (321 s) (Finns även att köpa som E-bok).
Knox, Paul & Marston, Sallie (2014, alt. 2015). Human Geography: Places and Regions in GlobalContext. Pearson. 6:e eller 7:e utgåvan (ca 210 s).
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet – Lgr22. (2022). Skolverket (Tillgänglig på internet).
Rönnlund, Maria & Tollefsen, Aina (2016). Rum – Samhällsvetenskapliga perspektiv. Liber. 1:a utgåvan (206 s).
United Nations Development Programme (UNDP). Senaste versionen av Human Development Report. (Tillgänglig på internet).
Örbring, David (2021). Making a curriculum – A study of knowledge in Swedish school geography. Lunds universitet (117 s) (Tillgänglig på internet).
Vetenskapliga artiklar och material tillkommer (ca 300 s) (Tillhandahålls vid kursstart).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.