Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska, med tyngdpunkt på tiden efter 1800, tillägna sig kunskaper om förändringsprocesser och människors olika levnadsvillkor utifrån klass, genus, generation och etnicitet under olika tidsperioder. Olika sociala, kulturella, ekonomiska och politiska historiska perspektiv ska bidraga. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla kunskaper om skolans styrdokument i Norden och olika former för historieundervisning och bedömning utifrån den internationella historiedidaktiska forskningen kring progression och bedömning.
Kursen behandlar tiden från 1800 till nutid och förändringsprocesser och drivkrafter bakom dessa utifrån olika förklaringsmodeller och perspektiv. Människors levnadsvillkor beroende på klass, genus, generation och etnicitet behandlas.
I kursen studeras också historieundervisningen i Norden och hur frågor kring progression och bedömning behandlas i aktuella styrdokument samt i internationell forskning.
I anslutning till frågor kring progression och bedömning behandlas undervisningens genomförande och dokumentation med särskild inriktning på betydelsen av detta för individens kunskapsutveckling.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och diskutera samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser i en svensk, europeisk och global kontext under perioden ca 1800 till nutid utifrån olika historiska förklaringsmodeller
- beskriva, jämföra och diskutera barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor beroende på klass, genus, generation och etnicitet under perioden ca 1800 till nutid
- göra jämförelser av progression och bedömning i historieundervisningen i de nordiska länderna samt dra slutsatser av detta
- redogöra för och diskutera de grundläggande problemen inom internationell forskning kring progression och bedömning i historieundervisning samt relatera dessa till möjliga konsekvenser för den egna praktiken
- skapa ett mångsidigt bedömningsunderlag genom att på olika sätt dokumentera elevernas produkter och kunskapsprocesser och utifrån detta kunna bedöma, analysera och stimulera elevers kunskapsutveckling i förhållande till nationella mål och kunskapskrav
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier. Studenterna utformar presentationer med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan med kursledare. I övningar med olika slags källmaterial tillämpas teorierna på ett empiriskt material.
Examinationen består av en individuell sluttentamen i form ett skriftligt arbete i vilket studenten skall utgå från ett tema att använda i historieundervisning. Temat skall väljas så att det inbjuder till diskussioner av samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringar i olika kontexter och människors olika levnadsvillkor. Vidare ska temat diskuteras utifrån olika historiska förklaringsmodeller. Förslag till bedömning av resultatet av temat med anknytning till internationell forskning och andra länders bedömningspraxis ska göras. Studentens tillämpning av teoretiska kunskaper i analysen, förmåga att beskriva och diskutera problem och att dra korrekta slutsatser bedöms.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Barton, Keith C. (2009). The denial of desire: How to make history education meaningless. I: Linda Symcox & Arie Wilschut (eds.) National history standards. The problem of the canon and the future of teaching history. London: Information Age Publishing (18 s)
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid.
von Borries, Bodo (2009). Competence in historical thinking, mastering a historical framework or knowledge of the historical canon. I: Linda Symcox & Arie Wilschut (eds.) National history standards. The problem of the canon and the future of teaching history. London: Information Age Publishing (25 s)
Lund, Erik (2009). Historiedidaktikk. En håndbok för studenter og lärare. Oslo: Universitetsforlaget (s 189-204) (15 s)
MacMillan, Margaret (2009). The uses and abuses of history. London: Profile (170 s)
McKay, John et al. (2009). A History of World Societies. London: Palgrave MacMillan(s 731-1188) (457 s)
Manning, Patrick (2005). Migration in World History. New York: Routledge (s 108–181) (73 s)
Schön, Lennart (2010). Vår världs ekonomiska historia. Den industriella tiden. Stockholm: SNS Förlag (552 s)
Stearns, Peter N. (2000). Gender in World History. New York: Routledge (s 89–179) (90 s)
Wiben, Peder (red.) (2009). Historiedidaktikk. Köpenhamn: Columbus (s 114-139) (25 s)
ca 100 sidor tillkommer i samband med övningar
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.