Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska, med tyngdpunkt på tiden efter 1800, tillägna sig kunskaper om förändringsprocesser och människors olika levnadsvillkor utifrån klass, genus, generation och etnicitet under olika tidsperioder. Olika sociala, kulturella, ekonomiska och politiska historiska perspektiv ska bidraga. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla kunskaper om skolans styrdokument i Norden och olika former för historieundervisning och bedömning utifrån styrdokument och den internationella historiedidaktiska forskningen kring progression och bedömning.
Kursen behandlar tiden från 1800 till nutid och förändringsprocesser och drivkrafter bakom dessa utifrån olika förklaringsmodeller och perspektiv. Människors levnadsvillkor beroende på klass, genus, generation och etnicitet behandlas.
I kursen studeras också historieundervisningen i Norden och hur frågor kring progression och bedömning behandlas i aktuella styrdokument samt i internationell forskning.
I anslutning till frågor kring progression och bedömning behandlas undervisningens genomförande och dokumentation med särskild inriktning på betydelsen av detta för individens kunskapsutveckling. Kommunikation kring bedömning behandlas.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och diskutera samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser i en svensk, europeisk och global kontext under perioden ca 1800 till nutid utifrån olika historiska förklaringsmodeller
- beskriva, jämföra och diskutera barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor på olika geografiska platser beroende på klass, genus, generation och etnicitet under perioden ca 1800 till nutid
- diskutera innebörden av begreppet historiebruk och använda det för analys av olika former av historieförmedling samt relatera dessa till möjliga konsekvenser för den egna praktiken
- redogöra för och diskutera de grundläggande problemen inom progression och bedömning i internationell forskning samt i historieundervisningen i några nordiska länder samt relatera dessa till möjliga konsekvenser för den egna praktiken
- skapa ett mångsidigt bedömningsunderlag genom att redogöra för olika sätt att få belägg för elevernas kunskapsutveckling och utifrån detta kunna bedöma, analysera och stimulera elevers kunskapsutveckling i förhållande till nationella mål och kunskapskrav
- analysera den egna bedömningspraktiken gällande elevernas kunskapsutveckling och sin förmåga till kommunikation kring denna
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier. Studenterna utformar presentationer med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan med kursledare. I övningar med olika slags källmaterial tillämpas teorierna på ett empiriskt material.
Examinationen består av en individuell sluttentamen i form en salstenta. I ett skriftligt arbete ska studenten utgå från ett tema att använda i historieundervisning. Temat skall väljas så att det inbjuder till diskussioner av samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringar i olika kontexter och människors olika levnadsvillkor. Vidare ska temat diskuteras utifrån olika historiska perspektiv. En annan del av tentamen rör ekonomisk historia, medan en tredje rör bedömning med anknytning till internationell forskning och andra länders bedömningspraxis. Studentens tillämpning av teoretiska kunskaper i analysen, förmåga att beskriva och diskutera problem och att dra korrekta slutsatser bedöms.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Barton, Keith C. (2009). The denial of desire: How to make history education meaningless. I: Linda Symcox & Arie Wilschut (eds.) National history standards. The problem of the canon and the future of teaching history. London: Information Age Publishing (18 s)
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid. (189-386) (197 s)
von Borries, Bodo (2009). Competence in historical thinking, mastering a historical framework or knowledge of the historical canon. I: Linda Symcox & Arie Wilschut (eds.) National history standards. The problem of the canon and the future of teaching history. London: Information Age Publishing (25 s)
Gunnemyr, Per (2011). Likvärdighet till priset av likformighet? En studie av hur och varför svenska och finländska historielärare på gymnasiet uppfattar att de påverkas av externa prov i historia. Lund: Forskarskolan i historia och historiedidaktik. http://www.hist.lu.se/fihd/publikationer.php (s12-17, 38-43, 92-108, 116-118 och 146-155. )( s 38)
Lund, Erik (2011). Historiedidaktikk. En håndbok för studenter og lärare. Oslo: Universitetsforlaget (s 179-192) (13 s)
MacMillan, Margaret (2009). The uses and abuses of history. London: Profile (170 s)
McKay, John et al. (2012). A History of World Societies. London: Palgrave MacMillan(s 684-1040) (356 s)
Manning, Patrick (2005). Migration in World History. New York: Routledge (s 108–181) (73 s)
Reich, G A (2012). “Testing Historical knowledge: Standards, Multiple-Choice Questions and Student Reasoning”, Theory and Research in Social Education, 37:3. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00933104.2009.10473401 (s 325-360)(35s)
Rosenlund, David (2011). Att hantera historia med ett öga stängt. Samstämmighet mellan historia A och lärares prov och uppgifter Lund: Forskarskolan i historia och historiedidaktik. http://www.hist.lu.se/fihd/publikationer.php (s 5-189) (184 s)
Rydström, Jens och David Tjeder (2009). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur (140 s)
Schön, Lennart (2010). Vår världs ekonomiska historia. Den industriella tiden. Stockholm: SNS Förlag (552 s)
Stearns, Peter N. (2000). Gender in World History. New York: Routledge (s 89–179) (90 s)
Aktuella styrdokument i Lgr11 och Gy2011
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.