Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Aitchison, Cara C. (Ed.) (2007). Sport & Gender Identities. Masculinities, Femininities and Sexualities. London: Routledge (valda delar, 160 s)
Björnsson, Mats (2005). Kön och skolframgång: tolkningar och perspektiv. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (63 s). Tillgänglig på internet:
http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_form-submit/true/_rp_publdbExternal_action/publicationSearch
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2007). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (valda delar, ca 100 s)
Buckhoj Lago, Lena (2000) Utvecklingssamtalet: perspektiv och genomförande. Stockholm: Gothia (valda delar, 70 s).
Butler, Joy I. (2006) Curriculum constructions of ability: enhancing learning through Teaching Games for Understanding (TGfU) as a curriculum model. Sport, Education and Society, 11:3, s s243-258
Dunning, Eric & Norbert, Elias (1966). Dynamics of Group Sports with Special Reference to Football. The British Journal of Sociology, Vol. 17, No. 4 , dec. (s 388-402) (14 s)
Eigard, Stig & Siggard, Peter (2001). Boldbasis: en praktisk handbog. Köpenhamn: Forlaget Hovdeland (valda delar 15s)
Ekberg, Jan-Eric (2009). Mellan fysisk bildning och aktivering – En studie av ämnet idrott och hälsa i skolår 9. Malmö: Holmbergs (valda delar, 30 s)
Eriksson, Charli & Nyberg, Marie (2009). Dans i skolan – en kartläggning av dansverksamhet i den svenska skolan. Delrapport 9. Örebro: NCFF. (ca 30 s).
Fibæk Laursen, Per (2005). Didaktik och kognition: en grundbok. Stockholm: Liber (valda delar, ca 100 s)
Flintoff, Anne & Scraton, Sheila (Eds.) (2001). Gender and Sport: A Reader. London: Routledge (valda delar, 150 s)
Gratton, Chris & Jones, Ian (2004). Research methods for sport studies. London: Routledge (valda delar, ca 50 s)
Jönsson, Kutte (2007). Idrottsfilosofiska introduktioner. Malmö: Idrottsforum.org. (valda delar, ca 100 s)
Kirk, David, MacPhail, Ann. (2002). Teaching Games For Understanding and Situated Learning: Rethinking the Bunker-Thorpe Model. Journal of Teaching in Physical Education, 21 (2) January, s 177-192.
Kirk, David; Macdonald, Doune & O’Sullivan, Mary (Eds.) (2006). The Handbook of Physical Education. Section VI. Difference and diversity in physical education. London: Routledge (valda delar, ca 100 s)
Linde, Göran (2006). Det ska ni veta!: en introduktion till läroplansteori. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (131 s)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet – Relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid. Malmö: Holmbergs (valda delar, 15 s)
Lundvall, Suzanne & Meckbach, Jane (2007). Tid för dans. I: Håkan Larsson & Jane Meckbach (red.) Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (s 103-119) (16 s)
Myndigheten för skolutveckling (2007). Idrott och hälsa - en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. (60 s). Finns tillgänglig på hemsidan för Myndigheten för skolutveckling
Myndigheten för skolutveckling (2007). Individuella utvecklingsplaner, information och filmer. Tillgänglig på internet:
http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning/individuella_utvecklingsplaner/
Ravn, Susanne. (2001). Kroppen som materiale – om dans i praksis. Odense: Odense universitetsförlag (144 s)
Redelius, Karin (2009). Genus och skolframgång i ämnet idrott och hälsa. I: Svensk idrottsforskning nr. 18
Ronglan, Lars Tore. (2008). Lagspil, læring og ledelse. Oslo: Akilles forlag (valda delar 15 s)
Ronglan, Lars Tore; Haling, Anders & Teng, Gunnar (red.) (2009). Ballspill over grenser – skandinaviske tilnærminger till læring og utvikling. Oslo: Akilles (valda delar, 15 s)
Skolverket, Likvärdig bedömning och betygsättning. Allmänna råd och kommentarer. Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se
Skolverket, NU-03 Idrott och hälsa, tre rapporter
1. Idrott och hälsa, ämnesrapport till rapport 253 (NU-03) (170 s)
Tillgänglig på internet:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1440
Skolverket kursplaner och betygskriterier. Tillgänglig på internet:
http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2007). Foundations of Sport and Exercise Psycholog. (4th Ed.) Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers (valda delar, ca 150 s)
Valbar litteratur (200 s)
Björnsson, Mats (2005). Kön och skolframgång: tolkningar och perspektiv. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (63 s). Tillgänglig på internet:
http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_form-submit/true/_rp_publdbExternal_action/publicationSearch
Dunning, Eric & Coakley, Jay (Eds.) (2000). Handbook of Sport Studies. London: SAGE (570 s)
Fundberg, Jesper (2003). Kom igen gubbar. Om pojkfotboll och maskuliniteter. Stockholm: Carlssons Bokförlag (216 s)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red.) (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (valda delar, ca 50 s)
Lundvall, Suzanne (2006). It´s really about understanding human beings…” – exploring PE-teachers` perception of working in multicultural schools (12 s). Tillgänglig på internet:
http://www.idrottsforum.org/articles/lundvall/lundvall060517.pdf
Mitchell, Stephan (2003). Sport foundations for elementary physical education: a tactic games approach. Champaign IL: Human Kinetics (184 s)
Myndigheten för skolutveckling (2007). Idrott och hälsa - en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. (60 s). Tillgänglig på hemsidan för Myndigheten för skolutveckling.
Myndigheten för skolutveckling (2007). Individuella utvecklingsplaner, information och filmer. Tillgänglig på internet:
http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning/individuella_utvecklingsplaner/
Patel, Runa & Davidsson, Bo (2003). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur (149 s)
Selghed, Bengt (2004). Ännu icke godkänt: lärares sätt att erfara betygssystemet och dess tillämpning i yrkesutövningen. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola. (Malmö studies in educational sciences, 15) (230 s)