Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL210C Idrott och lärande: Fysisk aktivitet och lärande (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om hälsa och folkhälsa i relation till skolämnet idrott och hälsa. Studenten ska även utveckla sina kunskaper om näringsfysiologiska och motionspsykologiska begrepp.
I kursen behandlas hälsa och folkhälsa ur ett brett perspektiv. I detta ingår att granska läromedel i hälsa i relation till skolans styrdokument i idrott och hälsa. Studenterna arbetar med att didaktiskt planera ett tema inom hälsoområdet.
Näringsfysiologi med koppling till idrott, motion och träning diskuteras. Sjukdomstillstånd, beroendeframkallande medel och doping behandlas med utgångspunkt i vad som kan uppstå i samband med undervisning i skolan. Studenterna arbetar även med grundläggande begrepp inom motionspsykologin.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och problematisera vetenskapliga perspektiv på hälsa och folkhälsa
- värdera och kritiskt granska läromedel i hälsa samt utifrån detta didaktiskt planera ett tema inom hälsoområdet
- förklara och resonera om grundläggande begrepp inom näringsfysiologi, samt redogöra för grundläggande sjukdomslära av relevans för undervisning i ämnet idrott och hälsa
- förklara grundläggande begrepp inom motionspsykologi
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1 (2001): Skriftligt arbete, muntlig presentation och laboration 3 hp (Paper, Oral Presentation and Laboration 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2 (2002): Skriftligt arbete och laboration 3 hp (Paper and Laboration, 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda proven.
Ahlberg, Annika (2015). Förståelse av och förhållningssätt till hälsa. Några elevers syn på hälsa och skolämnet idrott och hälsa. Malmö: Holmbergs. (ss. 16-24, 25-35, 36-46, 92-115). Tillgänglig via internet.
Bergenfeldt Fabri, Anna (2019). Hälsoarbete i rörelse: ett aktionsforskningsprojekt inom etableringsreformens samhälls- och hälsoinformation. Diss. Malmö: Malmö universitet (Kap: 1, 3). Tillgänglig via internet.
Faskunger, Johan & Nylund, Kamilla (2014). Motivation för motion: hälsovägledning för ökad fysisk aktivitet. 1. uppl. Stockholm: SISU Idrottsböcker (158s.).
Hedström, Pernilla (2016). Hälsocoach i skolan: en utvärderande fallstudie av en hälsofrämjande intervention. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet (Kap 2-4). Tillgänglig via internet.
Folkhälsomyndigheten (2018). Folkhälsans utveckling, årsrapport 2018. (22s). Tillgänglig via internet.
SOU 2017: 47. Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa - slutbetänkande av Kommissionen för jämlik hälsa. Stockholm: Elanders Sverige AB. (ss. 29-110). Tillgänglig via internet.
Kompendier, valfria artiklar, filmer, handböcker och läromedel
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).