Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL711C Idrott och lärande: Perspektiv på inkludering, undervisning och rörelseformer (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om förändringsprocesser över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa. Dessutom syftar kursen till att studenten utvecklar förmåga att skapa lärandesituationer i vinteridrott och friluftsliv som gynnar elevers lärande.
I kursen diskuteras relationen mellan idrott och hälsa och övergripande samhälleliga förändringsprocesser. Vidare ingår utbildning i vinteridrott och friluftsliv. Inom kursens ram behandlas erfarenheter från vinteridrott och friluftsliv varvid en didaktisk analys av undervisning och säkerhetsfrågor genomförs.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för förändringsprocesser över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa
2. organisera, leda och utföra rörelser och anpassa lärandesituationer i vinteridrott och friluftsliv, samt värdera och dra välgrundade slutsatser utifrån didaktiska perspektiv
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment och föreläsningar. Vinterutbildning genomförs på annan ort i fjällmiljö under en sammanhängande period. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation) 2hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Seminarium, laboration och skriftlig värdering (Seminar, Laboration and Written Valuation) 4hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda proven.
Andersson, Torbjörn. (2002). Kung fotboll. Den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950. Stehag/Stockholm: Symposion. (s. 41-88).
Aspelin, Jan-Anders & Tysk, Anders. (2006). Ledarskap på långfärdsskridsko. Stockholm: SISU idrottsböcker. (43 s)
Backman, Erik & Larsson, Lena. (red.) (2013). I takt med tiden?: perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (kap 2, 17 s)
Bentsen, Peter; Andkjaer, Sören & Ejby-Ernst, Niels. (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. København: Munksgaard. (s. 155–167).
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas. (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. (s. 49-78, 165-174, 263-268).
Engström, Lars-Magnus. (2014). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. (2. uppl.) Stockholm: Liber. (kap 1, 5, 36 s).
Friluftsfrämjandet; Svenska skidförbundet; Sveriges professionella skidskolor. (2004). Skidåskådning: att leda är att lära: ledarskap, teknik, metodik, tips. Stockholm: SISU idrottsböcker. (76 s)
Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.). (2007). Nature first: outdoor life the friluftsliv way. Toronto: Natural Heritage Books. (s. 235–275).
Larsson, Håkan. (2016). Idrott och hälsa- i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber. (Kapitel 3 och 11, 38 s)
Ljung, Lars. (2015). Grunder i längdskidåkning- klassiskt och skejt. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (42 s).
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner. Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor recreation, education and leadership. 10:1, 3-19
Sandahl, Björn. (2004). Ett ämne för vem? Idrottsämnet i grundskolan 1962-2002. I Larsson, Håkan och Meckbach, Jane (red.). Mellan nytta och nöje. Bilder av ämnet idrott och hälsa. Stockholm: Idrottshögskolan. (s. 44-69)
Kompendier och artiklar om ca 200 sidor.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).