Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7-9.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
I kursen behandlas olika begrepp inom idrottslära och träningslära liksom anpassning och organisation av komplexa rörelser i undervisning inom friidrott, gymnastik, bollspel och dans.
Föreställningar om kroppen och kroppsideal behandlas och problematiseras. Synen på kroppen analyseras även utifrån funktionalitet och sociala, språkliga samt genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande i den kulturellt heterogena skolan. Dessutom arbetar studenterna med inkluderande perspektiv i en skola för alla. Bedömning och betygssättning i ämnet idrott och hälsa behandlas i ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv.
I kursen diskuteras hur samhället kan möta och planera för hållbar utveckling såväl lokalt som globalt, särskilt relaterat till friluftsliv. I detta sammanhang diskuteras även hur undervisning kan anpassas till olika rum och lärmiljöer.
Styrdokumentens framväxt och konstruktion i skolan och skolämnet idrott och hälsa behandlas med stöd av läroplansteori varvid analys av läroplaner genomförs.
Relationen mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val diskuteras i kursen, varvid även gruppens betydelse för lärandeprocesser behandlas Observation som forskningsmetod av lärandeprocesser genomförs.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. förklara och diskutera begrepp inom, samt organisera, genomföra och problematisera undervisning i, träningslära och idrottslära med särskilt fokus på bollspel, dans, friidrott och gymnastik
2. analysera och problematisera synen på kroppen ur ett individ-, samhälls- och mångfaldsperspektiv samt diskutera dess konsekvenser för undervisning och bedömning i idrott och hälsa i en skola för alla
3. redogöra för och reflektera över perspektiv på hållbar utveckling samt anpassa undervisning till olika rum och lärmiljöer med särskilt fokus på friluftsliv
4. analysera styrdokument för skolan och skolämnet idrott och hälsa utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori
5. problematisera relationen mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val
Prov 1: Skriftligt arbete, muntlig presentation och laboration (Paper, Oral Presentation and Laboration) 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftligt arbete (Paper) 3hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 3: Muntlig redovisning samt individuell laboration med skriftlig rapport (Oral Presentation, Laboration and Written Report) 2hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 4: Skriftligt arbete (Paper) 3hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Prov 5: Skriftligt arbete (Paper) 3hp. I detta prov examineras lärandemål 5.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Apelmo, Elisabet (2012). ”Som vem som helst”. Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Diss. Lund: Lunds universitet. (digital sammanfattning samt kap. 5). (35s.)
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (s. 123-139)
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. (kap 4, 7, 12 och 13). (55 s)
Butler, Joy I. (2016). Playing Fair. Champaign, Ill: Human Kinetics. (275s.).
Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (red.) (2012). Vad räknas som kunskap? läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. 1. uppl. Stockholm: Liber (s. 5–161)
Goldberger, Michael, Ashworth, Sara, & Byra, Mark. (2012). Spectrum of Teaching Styles Retrospective. Quest, 64(4), 268-282.
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020). Språkinriktad undervisning - en handbok. Lund: Studentlitteratur. (Kap 1, 2, 6) (63 s.)
Hansén, Sven-Erik & Sjöberg, Jan (2017). Att förstå och använda läroplanen. I Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott. (red.). Allmändidaktik –vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (kap. 13). (20 s.)
Hasslöf, Helene (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö: RCE Skåne. (s. 1–35).
Hirsh, Åsa (2018). Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Stockholm: Skolverket (18 s.)
Hirsh, Åsa (2018). Bedömning i skolan – vad och varför? Stockholm: Skolverket (10 s.)
Houlihan, Barrie & Malcolm, Dominic (2016). Sport and Society. London: SAGE. (s. 57–76 och 463–573).
Jakobson, Britt, Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof (red.) (2014). Lärande i handling: en pragmatisk didaktik. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. (s. 17–68, 99–108, 119–141, 153-162, 205-214, 227-248)
Knubb-Manninen, Gunnel & Wikman, Tom & Hansén Sven-Erik (2017). Utvärdering och bedömning som en del av lärarens arbete. I Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott. (red.). Allmändidaktik –vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (kap.14). (9 s.)
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför? Skolverket (136 s.)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (kap. 1–3, 7, 15–16 (95 s.)
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa. Diss. Malmö: Bokförlaget Idrottsforum.org. (s. 25-36, 113-189).
Mosston, Muska & Ashworth, Sara. (2010). Teaching physical education. First online edition. Second printing. San Francisco, CA: B. Cummings. (kap. 1-3) (75s.)
Pedersen Gurholt, Kirsti. (2008). Norwegian friluftsliv and ideals of becoming an educated man. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 8(1). (s. 55–70).
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott: utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. (kap 3 och 5) (44 s).
Skolforskningsinstitutet (2020). Systematisk översikt - En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel (74 s.)
Skolinspektionen (2018). Kvalitetsgranskning av ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9 Stockholm: Skolinspektionen. (s.4–8, 44–58).
Skolverket (2018). Allmänna råd med kommentarer. Betyg och betygssättning. Stockholm: Skolverket (s. 6–23).
Skolverket (2017). Kursplan i idrott och hälsa. Stockholm: Skolverket (7 s.)
Skolverket (2012). Bedömningsstöd idrott och hälsa (7–9) Stockholm: Skolverket (20 s.)
Skolverket (2012). Bedömningsstöd idrott och hälsa (7–9) Stockholm: Skolverket( Film).
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm: Skolverket (s. 19–27)
Skolverket (2011). Diskussionsunderlag till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm: Skolverket (Sidorna kring en Idé till planering, 6 s.)
Skolverket (2010). På pojkars planhalva? Rapport. Stockholm: Skolverket (s. 49–54)
Styrke, Britt-Marie (red.). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber (s. 25–69).
Säljö, Roger (2017). Lärande och lärandemiljöer. I Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott. (red.). Allmändidaktik –vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (kap. 7). (42 s.)
Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro: Örebro universitet. (s. 17-48).
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (s. 9-159, 166-174) (158 s)