Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Syftet är att studenten ska fördjupa sig i en fritidspedagogisk frågeställning utifrån vilken en vetenskaplig studie planeras, genomförs och redovisas.
I kursen planerar och genomför studenten, enskilt eller i par, ett självständigt vetenskapligt arbete med förankring i det fritidspedagogiska fältet. Som avslutning på kursen lägger studenten fram sitt arbete vid ett seminarium och opponerar på ett annat motsvarande arbete.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kunna formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket
- kunna redogöra för och relatera arbetet till forskning inom valt problemområde
- kunna beskriva och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden
- kunna analysera, tolka och diskutera insamlat material samt tydliggöra resultatets betydelse för professionen
- kunna presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad samt formellt och språkligt korrekt
- kunna kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Kursen bygger i huvudsak på handledning, enskild och/eller i grupp. Även föreläsningar och workshops förekommer.
Examinationen består av examensarbetet samt ett seminarium under vilket studenten opponerar på en annan uppsats och försvarar sitt eget. Tillsammans examinerar de samtliga lärandemål.
Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas.
Relevant litteratur väljs i samråd med handledaren utifrån studiens ämnesområde och metod.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Handledningen är begränsad och gäller fram till första omexaminationstillfället om inte särskilda skäl föreligger.