Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Examensarbete i fördjupningsämnet
Engelsk benämning
Advanced Level Degree Project in the Major Subject
Kurskod
LL701G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-10-16
Gällandedatum
2019-11-11
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen genomförs i fördjupningsämnet/förstaämnet och syftar till att studenterna ska vidareutveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt genom att planera, genomföra och redovisa en vetenskaplig och ämnesdidaktisk studie. Ett avgränsat problemområde ska belysas utifrån en fråga med relevans för lärarprofessionen.
Innehåll
I kursen behandlas traditioner, forskningsansatser, teorier och metoder inom ämnesdidaktik. Vidare väljs, gärna i dialog med partnerskolan, ett problemområde och en problemställning som är förankrade i läraryrket. Studenterna genomför ett självständigt arbete i samråd med en handledare. Arbetet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och kan innefatta en empirisk undersökning, ett utvecklings-/förändringsarbete, ett gestaltande arbete, eller en text-/dokumentationsstudie
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
självständigt kunna formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för ämne och ämnesdidaktik och därmed för yrket
kunna presentera och kritiskt granska forskning inom valt problemområde samt dra slutsatser för den egna studien
kunna motivera och argumentera för ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden
utifrån teoretiska perspektiv kunna analysera och tolka insamlat material
kunna dra slutsatser av undersökningen samt argumentera för arbetets betydelse för framtida forsknings- och utvecklingsarbete med relevans för ämnesutvecklingen och professionen
kunna presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad samt formellt och språkligt korrekt
kunna kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, handledningsträffar och seminarier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare. Arbetet under kursen bedrivs huvudsakligen självständigt med stöd av handledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Examinationen består av en utredande och argumenterande vetenskaplig text alternativt en sådan text i kombination med en gestaltning.I ett seminarium bedöms studentens förmåga att försvara sitt arbete och att opponera på ett annat arbete..
Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Backman, Jarl (2008) Rapporter och uppsatser Lund: Studentlitteratur (223 s)
Bryman, Alan (2011) Samhällsvetenskapliga metoder, 2 (rev.) uppl. Malmö: Liber (690 s)
Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (17 s) www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.
Övriga läromedel
Malmö universitet: https://mau.se/bibliotek/guider-och-stod/
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.
Övrigt
Handledningen är begränsad till den termin som studenten är förstagångsregistrerad på kursen, fram till första omexaminationstillfället om inte särskilda skäl föreligger.