Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML721B Matematik och lärande: Sannolikhet och statistik (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska vidareutveckla sin kunskap om och förståelse av bedömnings- och dokumentationsformer. Kursen syftar också till att studenterna ska inhämta kunskap och medvetenhet om nationella och internationella utvärderingar samt om förhållandet mellan skolkvalitet och rättvisa/likvärdighet. Kursen syftar dessutom till att studenterna ska utveckla sin förmåga att reflektera over sin praktik utifrån lärande I matematikdidaktik och barns olika förutsättningar och behov.
Med utgångspunkt i styrdokument, lärandeteorier och undervisningsideologier samt insamlat elevmaterial behandlar kursen bedömnings- och dokumentationsformer. Vidare studeras och analyseras nationella och internationella utvärderingar utifrån hur de kan tolkas och användas, inklusive vilka metoder, synsätt och värderingar som utvärderingarna bygger på. I anslutning till detta innehåll studeras också skolkvalitet ur ett rättvise- och jämlikhetsperspektiv. Här behandlas särskilt förutsättningar för språk- och kunskapsutveckling med fokus på skolors och lärares ansvar för att stärka alla elevers tillit till sin egen förmåga och främja alla elevers språk- och kunskapsutveckling..
Vidare behandlar och problematiserar kursen specialpedagogiska aspekter av matematikundervisning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten
- självständigt kunna utveckla former för bedömning och dokumentation utifrån olika styrdokument, teoretiska perspektiv och egen insamlad empiri.
- kunna analysera och kritiskt värdera nationella och internationella utvärderingar samt diskutera dessa i relation till den egna verksamheten
- kunna identifiera förutsättningar för kunskapsutveckling samt kunna redogöra för kunskapsfrämjande åtgärder på individ-, grupp- och skolnivå
- kunna tolka, värdera och använda vetenskaplig text samt skriva på ett akademiskt sätt
- kunna redogöra för det matematiska innehållet i ett ämnesområde med relevans för årskurs F-3 samt analysera sitt eget lärande inom det valda området och betydelsen för den egna professionsutvecklingen
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, laborationer, responsarbete, gruppövningar samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp, och utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare. Kursens genomförande bygger på att studenterna självständigt förbereder sig samt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Mål 1, 3 och 5 examineras I form av en muntlig presentation som studenterna gör i grupp. Mål 2 och 4 examineras I form av en individuellt skriven artikel
Gorard, Stephen & Smith, Emma (2006). An international comparison of equity in education systems.//Comparative Education//, 40(1), 15-28 (13s)
Hattie, John (2011) //Synligt lärande. //(70 s) Finns att hämta på http://brs.skl.se/publikationer/index.jsp?http://brs.skl.se/publikationer/publdoc.jsp?searchpage=dummy&search_titn=%2240008%22&db=KATA&from=1&toc_length=20&currdoc=1
Livingston, Kay & McCall, Jim (2005). Evaluation: judgemental or developmental? //European Journal of Teacher Education//, 28(2), 165-178 (13s)
McGaw, Barry (2008). The role of the OECD in international comparative studies of achievement.//Assessment in Education: Principles, Policy & Practice//, 15(3), 223-243 (20s)
OECD (2012). //Equity and Quality in Education. Supporting disadvantaged students and schools// (12s) http://www.oecd.org/edu/preschoolandschool/equityandqualityineducation-supportingdisadvantagedstudentsandschools.htm// .
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 500 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.