Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML726C Matematik och lärande: Fördjupad analys (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning gymnasiet.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper inom flerdimensionell analys.
I kursen behandlas teori, begrepp och metoder inom flervariabelanalys: funktioner av flera variabler, differentierbara funktioner, gradient och riktningsderivata, extremvärden samt funktionalmatrisen och dess determinant. I samband med att potentialbegreppet, dubbel- och trippelintegraler och generaliserade integraler samt kurv- och ytintegraler behandlas Greens formel, Gauss divergenssats och Stokes sats.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och kommunicera begrepp i matematisk teori, bevis och lösningsmetoder inom analys i flera dimensioner
2. tillämpa matematiska begrepp och metoder i flerdimensionell analys
Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, arbete med digitala hjälpmedel och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Mål 1 och 2 examineras genom en skriftlig salstentamen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2013). Flerdimensionell analys. Lund: Studentlitteratur. (364 s)
Övningar i Flerdimensionell analys (2013). Lund: Studentlitteratur. (173 s)
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).