MU1203 - Gehörs- och musiklära A, MU1205 - Instrument/sång, nivå 1 (gymnasieskolans kurser, estetiska programmet) eller kunskaper och färdigheter som av högskolan bedöms vara likvärdiga.
Engelska B (alt. lägst betyget VG EnA)
Naturkunskap A
Samhällskunskap A
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursens övergripande syfte är att studenterna ska utveckla sin förmåga att stimulera elevers kommunikativa musikaliska intresse och kunskapsutveckling genom eget aktivt musicerande. Vidare innefattar det övergripande syftet att studenterna, genom kreativ och skapande verksamhet samt didaktiska studier i teori och praktik, ska utveckla kunskap och förståelse för den lärande individen och de estetiska lärprocessernas betydelse med speciellt fokus på musikens hantverk och kulturella innebörd.
Delkurs 1
Musik som kunskapsform, 15hp
Music as a Form of Knowledge, 15 credits
Delkursens didaktiska innehåll riktas i huvudsak mot förskoleklass till årskurs 3.
Delkursen utgörs av fem serier bestående av workshops, föreläsningar, litteraturseminarier, handledning och grupparbete.
Följande serier ingår:
• Att leda sång och instrumentspel
• Rytmikdidaktik
• Rytmik/musiklyssnande
• Digitala medier och eget musikskapande
• Grupparbete
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
Delkursens didaktiska innehåll riktas i huvudsak mot förskoleklass till årskurs 3.
Delkursens utgörs av fem serier bestående av workshops, föreläsningar, litteraturseminarier, handledning och grupparbete.
Följande serier ingår:
• Musik och ämnesintegration
• Utbildningsvetenskaplig kärna, UVK
• Grupparbete
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Delkurs 1
Musik som kunskapsform, 15 hp
Music as a Form of Knowledge, 15 credits
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva rytmikens begrepp samt använda dessa och förklara hur de kan integreras i musikpedagogisk verksamhet
- använda olika strategier för att utveckla elevers musikaliska skapande i kombination med andra gestaltningsformer
- utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt, skolans styrdokument och didaktiska ställningstaganden exemplifiera och diskutera musikskapande i förhållande till individanpassning, elevinflytande och olika bedömningsformer
- leda unison sång, kanon och växelsång till eget ackompanjemang samt leda och organisera instrumentspel
- använda olika strategier för att stimulera förmågan till medvetet lyssnande som en kunskapsväg till musikupplevelse och musikens uttrycksformer
- i samspel med andra återge och tolka, musik i rörelse samt genom rörelseimprovisation kunna visualisera musik i rörelse
- använda digitala medier för eget musikskapande och som ett integrerat redskap i pedagogiska undervisningssituationer i musik samt utifrån detta reflektera över digitala mediers roll i samhället
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera, diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur - med utgångspunkt i läroplan och ämnesområde
- omvandla och konkretisera gällande läroplan till en lokal pedagogisk ämnesintegrerad planering med utgångspunkt i musik samt kunna kommunicera bedömningskriterier för densamma
- skapa ett mångsidigt bedömningsunderlag genom att på olika sätt dokumentera elevernas produkter och kunskapsprocesser
- bedöma och analysera elevers kunskapsutveckling i musik
- använda information om elevers kunskaper som framkommer genom bedömning, dels för att ge återkoppling i den aktuella lärandesituationen, dels för att kunna sammanställa och synliggöra elevers utveckling i förhållande till nationella mål och betygskriterier genom skriftliga omdömen
- i samspel och i samtal med vårdnadshavare/föräldrar, barn/elever och lärare kommunicera bedömning av elevers kunskapsutveckling i förhållande till en lokal pedagogisk planering
- analysera den egna bedömnings- och dokumentationspraktiken samt kritiskt granska rapporter och genomföra muntlig respons
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom workshops med gestaltningar och reception, föreläsningar, litteraturseminarier, grupparbete och gruppövningar, handledning, projektarbete samt studier individuellt och i grupp. Kursens genomförande bygger på processinriktat arbete med ett kollektivt kunskapsbyggande där studenten förväntas delta aktivt med egen erfarenhet, praktiskt kunnande, reflektioner och initiativtagande till responsarbete och arbetsmöten. Studenten förutsätts planera sina studier i såväl praktiska moment som teoretiska studier så att tid avsätts till både kontinuerlig färdighetsträning och litteraturstudium.
Delkurs 1
Musik som kunskapsform, 15 hp
Music as a Form of Knowledge, 15 credits
Förmågan att beskriva rytmikens begrepp samt använda och förklara hur dessa kan integreras i musikpedagogisk verksamhet bedöms genom två individuella skriftliga lektionsplaneringar med tillhörande reflektion. Vidare bedöms i denna uppgift studentens förmåga att utveckla elevers musikaliska skapande i kombination med andra gestaltningsformer.
Förmågan att exemplifiera och diskutera musikskapande bedöms individuellt genom en teoretiskt underbyggd argumenterande text där didaktiska ställningstaganden och begrepp som individanpassning, elevinflytande och bedömning diskuteras.
Bedömning av studentens förmåga att leda unison sång, kanon och växelsång till eget ackompanjemang samt leda och organisera sång-och instrumentspel bedöms individuellt utifrån studentens videodokumentation av egen genomförd undersvisningssituation.
Förmågan att stimulera till medvetet lyssnande bedöms individuellt i projektform genom en scenisk framställning i grupp med tillhörande individuella portfolio. I framställningen ingår att kunna återge och tolka musik i rörelse samt att använda digitala medier dels som redskap för eget musikskapande, dels som ett integrerat redskap i pedagogiska undervisningssituationer i musik. Vidare bedöms även förmågan att kombinera musik med andra gestaltningsformer.
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
En första examinationsdel består i en presentation av ett case där studentens förmåga att bedöma och analysera elevers kunskapsutveckling samt på olika sätt kommunicera denna bedömning examineras. Information om elevers kunskaper samlas in genom observation, dokumentation och annat material från VFU och ligger till grund för konstruktion av bedömningscase. Casepresentationen sker individuellt och redovisas i sin helhet digitalt vid ett seminarium. Den digitala presentationen samt individuell skriftlig analys av den egna bedömnings- och dokumentationspraktiken lämnas till examinator. (Mål 4, 5, 6)
I en andra examinationsdel skriver studenten, inom ramen för ett gruppsamarbete, en rapport som innehåller a) övergripande pedagogisk planering av ämnesintegrerat arbetsområde samt exempel på detaljerad lektionsplanering där gällande läroplan konkretiseras; b) förslag på dokumentation och mångsidigt bedömningsunderlag där bedömningskriterier kommuniceras; c) individuell analys, diskussion och exemplifiering utifrån didaktikens frågor grundade i skolans styrdokument. Rapporten presenteras vid ett seminarium av annan grupp som också redovisar och diskuterar sitt resultat av genomförd kritisk granskning av densamma, därefter lämnas rapporten till examinerande lärare. (Mål 1, 2, 3, 7)
Delkurs 1
Musik som kunskapsform, 15 hp
Music as a form of knowledge, 15 credits
Barnombudsmannen (2003). Vem bryr sig? Rapport från barnens myndighet. Stockholm:
Barnombudsmannen (156 s)
Barnombudsmannen (2006). Röster som räknas. Rapport från barnens myndighet. Stockholm: Barnombudsmannen (194 s)
Bohlin, Ulrika (2009). Rytmik – en pedagogisk metod. www.forskoleforum. Lund: Studentlitteratur (4 s)
Bohlin, Ulrika (2009). Rytmikhistorik. www.forskoleforum.se. Lund: Studentlitteratur (1 s)
Cambell, Patricia Shehan (1998). Songs in Their heads. Music and it´s Meaning in Children´s Life. New York: Oxford University Press (239 s)
Fagius, Gunnel (2007). Barn och sång – om rösten, sångerna och vägen dit. Lund: Studentlitteratur (175 s)
Jaques-Dalcroze, Emile (1997). Rytm, musik och utbildning. Stockholm: KMH Förlaget (250 s)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011).
Pramling Samuelsson, Ingrid m. fl. (2008). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts Akademiska förlag (160 s)
Törnquist, Els-Mari (2000). Skapande föreställning. Elevers uppfattningar av arbetet i ett musikalprojekt. Malmö: Musikhögskolan i Malmö (120 s)
Törnquist, Els-Mari(2011). Estetiska lärprocesser. I: Persson & Riddarsporre (red) Utbildningsvetenskap för grundskolans tidigare år. Stockholm: Natur & Kultur (s. 274-295) (21 s)
Wiklund, Ulla (2009). När kulturen knackar på skolans dörr. Stockholm: Sveriges Utbildningsradio AB (110 s)
Valbar litteratur och källmaterial (ca 300 s)
Aktuell forskningslitteratur väljs i samråd med lärare (ca 200 s)
Övrig litteratur, artiklar och läromedel:
Utrymme ges för studenten att självständigt söka och värdera litteratur, artiklar och övriga läromedel i samråd med lärare. (ca 200 s)
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
Bjørndal, R. P. Cato (2003). Det värderande ögat; observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber (145 s)
Jönsson, Anders (2010). Lärande bedömning. Malmö: Glerups Utbildning AB (176 s)
Lindström, Lars & Lindberg, Viveca (2009). Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholm universitets förlag (250 s)
Selghed, Bengt (2011). Betygen i skolan. Stockholm: Liber (224 s)
Skolverket, kursplaner och betyg
http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg
Skolverket, lagar och regler http:www.skolverket.se/sb/d/155;jsessionid=8981ACF8EC9A25F6B66450638681D6A0
Skolverket, Likvärdig bedömning och betygsättning. Allmänna råd och kommentarer. Tillgängliga på http:www.skolverket.se
Skolverket, Prov och bedömning
http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning
Tham, Amelie (2008). Den andra möjligheten - estetik och kultur i skolans lärande. Myndighet för skolutveckling. Stockholm: Liber Distribution (86 s)http://www.skolverket.se/publikationer?id=1960
Valbar litteratur och källmaterial (ca 300 s)
Aktuell forskningslitteratur väljs i samråd med lärare (ca 200 s)
Övrig litteratur, artiklar och läromedel:
Utrymme ges för studenten att självständigt söka och värdera litteratur, artiklar och övriga läromedel i samråd med lärare (ca 200 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.