Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Naturkunskap och lärande: Om naturvetenskap
Engelsk benämning
Natural Science and Education: The Nature of Science
Kurskod
NL221C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-08-17
Gällandedatum
2016-08-29
Behörighetskrav
EnB, ShA, MaC, NkB alt BiA+FyA+KeA - se även utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska introduceras till ämnet naturkunskap samt till dilemman i dagens samhälle, där naturvetenskap möter samhällsvetenskap. Studenterna ska utveckla kunskaper om och i naturvetenskap, förståelse för dess roll i kulturella och historiska processer i samhället samt i skapandet av framtidsvisioner. Kursen behandlar även vetenskapsteorier samt relationen mellan naturvetenskaplig kunskap och livsåskådning, tro och värderingar.
Innehåll
I kursen introduceras naturvetenskapens karaktär, några grundläggande fysikaliska och kemiska och biologiska begrepp, ämnesdidaktik samt naturvetenskapliga arbetsmetoder. Vidare behandlas hur naturvetenskap formar och formas av det omgivande samhället och hur naturvetenskap formar världsbilden. Grundläggande laboratoriemetodik och säkerhet på laboratorier bearbetas.
Skillnader mellan naturvetenskap, andra vetenskaper och s.k. ovetenskap belyses.
Därutöver tar kursen upp aktuella etiska och samhälleliga dilemman för att visa på skillnader mellan naturvetenskapliga argument och argument baserade på livsåskådning och värderingar samt för att synliggöra intressekonflikter mellan naturvetenskapliga, politiska och ekonomiska intressen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
redogöra för historiska exempel på hur naturvetenskap formar och formas av det omgivande samhället och för hur naturvetenskap formar världsbilden (1)
beskriva, förklara, tillämpa och reflektera över några grundläggande naturvetenskapliga begrepp (2)
utveckla kunskaper om naturvetenskapens karaktär och arbetsmetoder (3)
behärska grundläggande laboratoriemetodik samt kunna förbereda, utföra och efterarbeta laborationer på ett säkert och analyserande sätt (5)
identifiera och tillämpa naturvetenskapliga begrepp och teorier för att diskutera komplexiteten i aktuella etiska och samhälleliga dilemman samt i dessa frågor problematisera skillnader mellan naturvetenskapliga argument och argument baserade på livsåskådning och värderingar, samt förklara skillnader mellan naturvetenskaper och s.k. ovetenskap (7)
använda sig av massmedier som verktyg för lärande på ett reflekterande och kritiskt granskande sätt bland annat genom att synliggöra konflikter mellan naturvetenskapliga, politiska och ekonomiska intressen (6)
ge exempel på undervisning som kan främja elevers kunskapsutveckling när det gäller naturvetenskapliga arbetssätt och förståelse för naturvetenskapens karaktär (4)
beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras så att varje elevs lärande och utveckling främjas (8)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, exkursioner, laborationer, grupparbete, seminarier, och individuellt sökande efter information med hjälp av olika digitala medier. Kursen utgår från studerandeaktiva, undersökande och utmaningsbaserade arbetssätt. Projektseminarium, litteraturseminarier och laborationer utgör obligatoriska moment i kursen.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig salstentamen, 7 hp (written examination, 7 credits). I detta prov examineras mål 1-4 genom en individuell skriftlig salstentamen.
Prov 2: Laborativ examination och individuell reflekterande text, 8 hp (varav 3 hp UVK) (Laboratory examination and individual reflecting text, 8 credits). I detta prov examineras lärandemål 5 genom en laborativ examination. Lärandemål 6, 7 och 8 examineras genom en individuell reflekterande text
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Björn (2008) Att förstå skolans naturvetenskap – Forskningsresultat och nya idéer. Lund; Studentlitteratur (ca 50 s). Andersson, Björn (2011). Att utveckla undervisning I naturvetenskap – kunskapsbyggande med hjälp av ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur (ca 50 s).
Arbetsmiljöverket (2013) Så arbetar du med kemikalier i skolan (138 s). Ekborg, Margareta, Ideland, Malin, Malmberg, Claes, Ottander, Christina & Rosberg, Maria (2012) Samhällsfrågor I det naturvetenskapliga klassrummet. Malmö: Gleerups. (ca 100 s). Hewitt Paul G (2013) Conceptual Physics Fundamentals. Pearson New International Edition (bok eller ebok) Sadler, T. (2009) Situated learning in science education: Socio-scientific issues as contexts for practice. Studies in Science Education, 45, 1–42 (42 s). Sjöberg, Svein (2010) Naturvetenskap som allmänbildning - en kritisk ämnesdidaktik. 3:e uppl. Lund: Studentlitteratur. (ca 180 s) Wickman, Per-Olof & Persson, Hans (2015) Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan - en ämnesdidaktisk vägledning. Solna: Liber (288 s). Fysikhäften. Tillhandahålles på lärplattform. (ca 100 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.