Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NL229C Naturkunskap och lärande: Om naturvetenskap (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper inom ämnesområdet människokroppen och hälsa, förståelse för hur egenskaper ärvs från en individ till avkomman samt utveckla relevant ämnesdidaktisk kompetens för undervisning i gymnasieskolan.
I kursen behandlas samband mellan människokroppens anatomi och fysiologi. Information om hälsofrågor granskas ur ett naturvetenskapligt perspektiv och olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan problematiseras. Ämnesdidaktisk forskning om kropp och hälsa behandlas. Normer rörande människans sexualitet och sexuella hälsa problematiseras. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara samband mellan människokroppens anatomi och fysiologi på cellnivå och organsystemnivå (1)
- redogöra för kroppens kemi utifrån balans- och obalansperspektiv (2)
- redogöra för hur gener uttrycks i form av proteiner och hur genetiska egenskaper ärvs(3)
- kritiskt granska information om hälsofrågor utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv, samt problematisera och diskutera olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan (4)
- analysera och diskutera forskningsresultat gällande ungdomars föreställningar om människokroppen, samt föreslå hur dessa föreställningar kan utmanas i undervisningssituationer (5)
- planera och genomföra en laboration med utgångspunkt i kursens innehåll och ämnesdidaktiska perspektiv (6)
- problematisera och reflektera över normer rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa (7)
Kursen utgår från studerandeaktiva, undersökande och utmaningsbaserade arbetssätt. Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, gruppövningar, projektarbete, seminarier, självstudier och studiebesök. Seminarier och laborationer utgör obligatoriska moment i kursen.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Examination) 9 hp. I detta prov examineras mål 1 - 4.
Prov 2: Muntlig presentation och reflekterande text (Oral Presentation and Reflective Text) 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 5 och 6 genom en muntlig gruppresentation.
Lärandemål 7 examineras genom en individuell reflekterande text.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla Väl godkänt på hel kurs krävs Väl godkänt på både prov 1 och 2.
Ceder, Simon, Gunnarsson, Karin, Planting-Bergloo, Sara, Öhman, Lisa & Orlander, Auli. Arvola (2021). Sexualitet och relationer: att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan (Upplaga 1.). Studentlitteratur. (167 s)
Ehinger, Magnus och Ekenstierna, Linda (2008). Bioteknik – från DNA till protein. Studentlitteratur. (ca 60 s i samråd med lärare)
Henriksson, Olle & Rasmusson, Margareta (2013) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur. (ca 369 s)
Ljung, Johanna (2004). Kroppens kemi – om balans, obalans och botemedel. Stockholm: Liber. (120 s)
Planting-Bergloo, Sara. (2023) Becomings of Swedish secondary sexuality education Enactments in natural science subjects and interdisciplinary teaching about pornography. Doktorsavhandling, Stockholms universitet. (94 s)
Skolverket (2013) Sex- och samlevnadsundervisning i gymnasieskolan. Sexualitet, relationer och jämställdhet i de gymnasiegemensamma ämnena.(ca 60 s)
Folkhälsomyndigheten (2017). Sexualitet och hälsa bland unga i Sverige
UngKAB15 – en studie om kunskap, attityder och beteende bland unga 16–29 år
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.