Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO231B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om skolans styrdokument, didaktik, lärande och undervisning för att kunna undervisa i naturorientering och teknik i ett 4-6 perspektiv. Kursen syftar även till att studenterna ska utveckla förmåga att reflektera kring hur sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan påverka undervisningen. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sina kunskaper om bedömning samt hur bedömning kan användas för och av varje elevs lärande.
Kursen syftar även till att studenterna utifrån exemplet mat ska fördjupa sina kunskaper vad gäller grundläggande naturvetenskapliga och tekniska begrepp och processer och hur man använder naturvetenskapliga och tekniska kunskaper för att kritiskt granska information och ta ställning i hälso- och miljöfrågor. Kursens innehåll syftar till undervisning i fysik, kemi, biologi och teknik i årskurs 4 – 6.
Med utgångspunkt i styrdokumenten och med fokus på en likvärdig skola, inkl sociala, språkliga och genusbetingade faktorers betydelse, bearbetas planering och organisation av undervisning och bedömning utifrån didaktikens centrala frågor. Kursen behandlar kunskap om bedömning samt kunskapssynen i skolans styrdokument.
Kursen behandlar vidare planering och utformning av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande.
Näringslära, samt studier av människokroppens funktion och hälsa är en del i kursen. En annan del av kursen handlar om matproduktion. Viktiga hälso- och miljöfrågor lyfts fram och diskuteras. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera hälsofrågor utifrån naturvetenskapliga perspektiv, samt kritiskt granska information kring mat och hälsofrågor (1)
- utifrån tema mat beskriva och förklara tekniska lösningar för matproduktion med hjälp av digital dokumentation (2)
- förklara uppbyggnad, funktion och samband från celler till organsystemen i människokroppen (3)
- beskriva fysikaliska egenskaper hos ljud och ljus samt hur dessa uppfattas av människor och djur (4)
- redogöra för matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsan samt metoder för att hantera maten (5)
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv så att varje barns/elevs lärande och utveckling främjas kring mat och hälsofrågor (6)
- exemplifiera, diskutera och analysera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur - med utgångspunkt i styrdokument och ämnesområdet mat och hälsa (7)
- diskutera och värdera olika synsätt på kunskap/lärande och på elever som uttrycks i läroplan och kursplan (8)
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande (9)
- förklara och diskutera grundläggande begrepp om bedömning och redogöra för olika bedömningssyften (10)
- reflektera över och kritiskt värdera vad sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan betyda för val av innehåll, arbetsformer och bedömning (11)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, självständigt arbete med fråge- och problemformulering. Stöd i arbetet sker bl.a. i form av gemensamma övningar, litteraturseminarium, föreläsningar, experimentellt arbete, laborationer och studiebesök.
Prov 1: Skriftlig tentamen, 6hp (Written examination, 6 credits)
I detta prov examineras mål 1 och 3 t.o.m. 5 genom att studenten gör en individuell skriftlig tentamen. Mål 2 examineras genom att studenten individuellt skriver en text.
Prov 2: Skriftlig pedagogisk planering, 9hp (Written educational planning, 9 credits)
I detta prov examineras mål 6 t.o.m. 11 genom att studenten individuellt skriver en planering i vilken kursens tema mat och hälsa omvandlas utifrån styrdokumenten till en konkret lärosituation, där också hänsyn tas till olika elevers intressen, förmågor och behov (koppling till VFU). En diskuterande del med koppling till litteraturen ska ingå i planeringen. Till planeringen fogas ett bedömningsunderlag. Till examinationen ingår också att studenten muntligen opponerar på annan students arbete.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget väl godkänt på hel kurs krävs betyget väl godkänt på båda delexaminationerna.
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2013). //Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6//. Malmö: Gleerups. (ca 100 s i urval)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). //Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning//. Stockholm: Liber. (ca 100 s i urval)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015). //Undervisa i teknik//. Malmö: Gleerups (160s)
Karlsson, Anders & Brink, Helen (2017). //Spektrum Teknik//. Stockholm. Liber.
(ca 60 s)
Korp, Helena (2011). //Kunskapsbedömning: vad, hur och varför//? : [kunskapsöversikt]. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2666 (133 s)
Lindegren, Roger (2013). //När kemin stämmer: samtal om kemiska samband//. Lund: Studentlitteratur. ( ca 100 s i urval)
Lindstedt, Inger (2013). //Textens hantverk – Om retorik och skrivande//. Lund: Studentlitteratur. (ca 30 s i urval)
Lindström, Gunnar & Pennlert Lars-Åke (2012). //Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik.// 5. uppl. Umeå: Fundo. (66 s)
Ljung, Johanna (2004). //Kroppens kemi – om balans, obalans och botemedel.// Stockholm: Liber. (ca 50 s i urval)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2014). //Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]//. 3., [rev. och uppdaterade] utg. Stockholm: Natur & kultur. (Kap. 5, 6, 8, 9, 13, 14, 17)
Sjukvårdsupplysningen (2012). Tema kroppen Tillgänglig på Internet: http://www.1177.se/Skane/Tema/Kroppen/ (ca 100 s i urval)
Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698 (47 s)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660 (73 s)
Skolverket (2006) I enlighet med skolans värdegrund?: en granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker//. Stockholm: Skolverket.
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1659 (66 s)
Östklint, Olle, Johansson, Sverker & Anderberg, Elsie (2012). //Fysik för lärare//. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. (40 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).