Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO731B Naturorientering, teknik och lärande: Energi och hållbar utveckling (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna vidareutvecklar sin kunskap om och förståelse av bedömnings- och dokumentationsformer. Kursen syftar också till att studenterna ska inhämta kunskap och medvetenhet om nationella och internationella utvärderingar samt om förhållandet mellan skolkvalitet och rättvisa/likvärdighet. Kursen syftar dessutom till att studenterna ska utveckla sin förmåga att reflektera över sin praktik utifrån lärande i NO och teknik, elevers olika förutsättningar och behov.
Med utgångspunkt i styrdokument, lärandeteorier och undervisningsideologier samt elevtexter/elevmaterial behandlar kursen bedömnings- och dokumentationsformer. Vidare studeras och analyseras nationella och internationella utvärderingar utifrån hur de kan tolkas och användas, inklusive vilka metoder, synsätt och värderingar som utvärderingarna bygger på.
I anslutning till detta innehåll studeras också skolkvalitet ur ett rättvise- och jämlikhetsperspektiv. Här behandlas särskilt förutsättningar för språk- och kunskapsutveckling med fokus på skolors och lärares ansvar för att stärka alla elevers tillit till sin egen förmåga och främja alla elevers språk- och kunskapsutveckling.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna redogöra för det naturvetenskapliga/tekniska innehållet i ett ämnesområde inom NO och teknik med relevans för årskurs 4-6 samt analysera sitt eget lärande inom det valda området och betydelsen för den egna
- självständigt kunna utveckla former för bedömning och dokumentation utifrån olika styrdokument, teoretiska perspektiv och egen insamlad empiri
- kunna analysera och kritiskt värdera nationella och internationella utvärderingar samt diskutera dessa i relation till den egna verksamheten
- kunna identifiera förutsättningar för kunskapsutveckling samt kunna redogöra för kunskapsfrämjande åtgärder på individ-; grupp- och skolnivå
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av att studenterna arbetar självständigt och i grupp. Vidare sker arbetet i form av gemensamma övningar och föreläsningar. All kurskommunikation sker via webbaserad plattform. Studenterna arbetar med digitaliserade gestaltningar av olika slag.
Mål 1, 2 och 4 examineras i form av en muntlig presentation som studenten gör i grupp. Mål 3 examineras i form av en individuellt skriven artikel.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Gorard, Stephen & Smith, Emma (2006) An international comparison of equity in education systems. Comparative Education, 40/1 (s 15-28) (13 s)
Hattie, John (2011) Synligt lärande. http://brs.skl.se/publikationer/index.jsp?http://brs.skl.se/publikationer/publdoc.jsp?searchpage=dummy&search_titn=%2240008%22&db=KATA&from=1&toc_length=20&currdoc=1 (70 s)
Livingston, Kay & McCall, Jim (2005) Evaluation: judgemental or developmental? European Journal of Teacher Education, 28/2 (s 165-178) (13 s) McGaw, Barry (2008) The role of the OECD in international comparative studies of achievement. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 15/3 (s 223-243) (20 s)
OECD (2012) Equity and Quality in Education. Supporting disadvantaged students and schools. http://www.oecd.org/edu/preschoolandschool/equityandqualityineducation-supportingdisadvantagedstudentsandschools.htm (12 s)
Artiklar, nationella- och internationella utvärderingar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 500 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.