Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan
Kursplan
Benämning
Systematiskt utvecklingsarbete för förstelärare, åk 1-9
Engelsk benämning
Systematic Development Work for Lead Teachers, year 1-9
Kurskod
RC388U
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-06-03
Gällandedatum
2022-08-15
Behörighetskrav
Enligt uppdrag
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla en fördjupad förståelse för och kunskap om systematiskt utvecklingsarbete samt hur utvecklingsarbete kan förankras vetenskapligt.
Innehåll
Delkurser
Systematiskt utvecklingsarbete för förstelärare, delkurs 1, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I föreläsningar tas begrepp som kollegialt lärande, praktiknära forskning och aktionsforskning upp och dessa diskuteras vidare i mindre handledningsgrupper. I handledningsgrupperna förbereds de klassrumsstudier som kursdeltagarna genomför inom kursen genom att forskningsfrågor, metoder och teoretiska utgångspunkter diskuteras och formuleras. Klassrumsstudierna utgår från en relevant fråga som undersöks utifrån vetenskapligt grundade teorier och metoder. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet prövas utifrån klassrumsstudien.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna
• redogöra för teorier och modeller för systematiskt utvecklingsarbete och kollegialt lärande
• planera och genomföra ett utvecklingsprojekt i en klassrumsmiljö
• analysera utfallet av projektet och diskutera resultatet av analysen i relation till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
• problematisera utvecklingsarbete utifrån möjligheter och hinder vid genomförandet samt etiska aspekter av att bedriva utvecklingsarbete i en klassrumsmiljö
Delkursens arbetsformer
I föreläsningar tas begrepp som kollegialt lärande, praktiknära forskning och aktionsforskning upp och dessa diskuteras vidare i mindre handledningsgrupper. I handledningsgrupperna förbereds de klassrumsstudier som kursdeltagarna genomför inom kursen genom att forskningsfrågor, metoder och teoretiska utgångspunkter diskuteras och formuleras. Klassrumsstudierna utgår från en relevant fråga som undersöks utifrån vetenskapligt grundade teorier och metoder. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet prövas utifrån klassrumsstudien.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 2 och 3 examineras genom en skriftlig reflektion.
Lärandemål 1 och 4 examineras genom en muntlig presentation.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Systematiskt utvecklingsarbete för förstelärare, delkurs 2, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Utifrån föreläsningar och arbete i handledningsgrupper fördjupas de teoretiska kunskaperna i delkurs ett för att bidra till kritisk granskning av relationen mellan teori och praktik. Deltagarna genomför ett systematiskt utvecklingsarbete grundat i försteläraruppdraget och prövar hur de erfarenheter som gjorts kan tillgängliggöras och spridas genom kollegialt lärande.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna
• redogöra för och diskutera teorier och modeller för systematiskt utvecklingsarbete och kollegialt lärande samt kritiskt granska deras praktiska relevans
• initiera och genomföra ett utvecklingsprojekt som involverar kollegor och har stöd i vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet
• problematisera försteläraruppdraget utifrån möjligheter och hinder i utvecklingsarbete med kollegor samt etiska aspekter utifrån att leda kollegialt lärande
Delkursens arbetsformer
Kursen är en kombination av campus- och distansutbildning där utbildningsdagarna är kommunförlagda. De kommunförlagda utbildningstillfällena består av grupphandledning samt föreläsningar. Distansinslagen bygger på arbete via webbaserad lärplattform som Malmö Universitet tillhandahåller.
Delkursens bedömningsformer
Lärande mål 1 och 3 examineras genom en utredande och reflekterande text.
Lärande mål 2 examineras genom en muntlig presentation och analys.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Systematiskt utvecklingsarbete för förstelärare, delkurs 1, 7,5 hp
Debatt 2020: Praktiknära forskning. Pedagogisk forskning i Sverige, 1-4, 2020. Tillgänglig på internet. (urval ca 25 s)
Eriksson, Inger. (2018). Lärares medverkan i praktiknära forskning: Förutsättningar och hinder. Utbildning och Lärande/Education and Learning, 12(1), 27-40. (13 s)
Katz, Steven. & Ain Dack, Lisa. (2017). Professionsutveckling och kollegialt lärande: framgångsstrategier och utvecklande motstånd. Stockholm: Natur & Kultur. (138 s. – väljs i samråd med handledare)
Rönnerman, Karin. (2018). Vikten av teori i praktiknära forskning: Exemplet aktionsforskning och teorin om praktikarkitekturer. Utbildning och Lärande/Education and Learning, 12(1), 41-54. (13 s)
Timperley, Helen (2013), Det professionella lärandets inneboende kraft. Lund; Studentlitteratur. (179 s – väljs i samråd med handledare)
Ett urval av texter kan tillkomma under kursen samt metodisk och teoretisk litteratur som anknyter till kursdeltagarnas utvecklingsprojekt.
Systematiskt utvecklingsarbete för förstelärare, delkurs 2, 7,5 hp
Alvehus, Johan, Eklund, Sanna & Kastberg, Gustaf (2019). Lärarkåren och förstelärarna: splittrad, stärkt och styrd profession. Lund: Studentlitteratur (256 s – väljs i samråd med handledare)
Alvunger, Daniel (2015). Towards new forms of educational leadership? The local implementation of förstelärare in Swedish schools, Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2015:3, 55-65 (11 s.)
Hirsh, Åsa., & Bergmo-Prvulovic, Ingela. (2019). Teachers leading teachers–understanding middle-leaders’ role and thoughts about career in the context of a changed division of labour. School Leadership & Management, 39,3-4, 352-371. (19 s)
Hjalmarsson, Maria & Löfdahl Hultman, Annica (2016). “Det är inte jag som tillsatt mig själv på posten”: Motstånd och ironi i relationer mellan förstelärare och deras kollegor. Kapet, 12(1), 76-94 (18 s.)
Skolverket. (2015). Vad gör försteläraren? Rapport. Stockholm: Skolverket. (23 s.)
Timperley, Helen (2013), Det professionella lärandets inneboende kraft. Lund; Studentlitteratur. (179 s – väljs i samråd med handledare)
Ett urval av texter kan tillkomma under kursen samt metodisk och teoretisk litteratur som anknyter till kursdeltagarnas utvecklingsprojekt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).
Övrigt
Om en deltagare har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta deltagaren genomföra prov på ett alternativt sätt.