1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 eller 4-6
Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag utvecklar funktionella ämnesdidaktiska kunskaper och metodisk förmåga i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia.
De samhällsorienterande ämnena behandlas och studeras utifrån respektive skolämnes historia, huvudsakliga undersökningsobjekt samt centrala idéer och teorier.
Kursen behandlar de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument och relevanta didaktiska perspektiv. I kursen studeras skolämnenas kursplaner och exempel på relevanta och välgrundade didaktiska och metodiska val behandlas.
Perspektiv på ämnesövergripande SO-undervisning diskuteras och problematiseras.
I kursen behandlas också planering och organisering av undervisning i SO-ämnena samt bedömning, utvärdering och återkoppling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- utforma en planering av undervisning i de fyra SO-ämnena baserat på ämnesurval utifrån aktuella kursplaner samt didaktiska och metodiska överväganden.
- motivera sin planering och undervisning utifrån respektive ämnes kursplan, centrala idéer och teorier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, diskussioner, responsarbete, workshops samt självstudier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i gemensamt kunskapsbyggande med kamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
I kursen ingår ett obligatoriskt seminarium. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare.
Kursen examineras genom ett skriftligt paper.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Dessen Jankell, Annalotta. & Örbring, David. (red.)(2020). Geografididaktik: för lärare 4-9. Malmö: Gleerups. (kap 4, 6, 7, ca 60 s).
Franck, Olof., Johansson, Anette., Lilliestam, Anna-Lena. & Pettersson, Anna. (2021). SO för lärare 4-6. Malmö: Gleerups. (210 s).
Löfstedt, Malin. (red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (kap 3, 6, 7, ca 30 s).
Odenstad, Christina. (red.) (2017). Samhällskunskap för lärare 4-9. Malmö: Gleerups. (ca 100 s, urval sker i samråd med kursledare).
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan samt förskoleklassen och fritidshemmet [Elektronisk resurs]
Stolare, Martin. & Wendell, Joakim. (red.) (2018). Historiedidaktik i praktiken: för lärare 4–6. Malmö: Gleerups. (kap. 5-8, ca 100 s).
Stymne, Anna-Carin. (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber. (31-266, 235 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.