Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurser 7–9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 2 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Efter avslutad kurs ska studenten
1. utifrån kunskaper om ungdomars textvärldar, skolans värdegrund och det vidgade textbegreppet kunna ta ställning till val av texter i en språkligt och kulturellt heterogen skola
2. kunna använda såväl grundläggande textanalytiska begrepp som receptionsteoretiska kunskaper och kulturanalytiska perspektiv för att analysera skönlitterära texter och film samt deras användning i undervisning
3. kunna omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en planering och presentation av ett tematiskt arbete där skönlitteraturens och andra medietexters språk- och kunskapsutvecklande potential beaktas och bedömning diskuteras
4. kunna gestalta lyrik eller berättande texter
5. kunna kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen
Prov 1: 2001 Muntlig och skriftlig analys (Oral and Written Analysis), 7,5 hp.
I denna examination bedöms lärandemål 2. Provet består av två delar där den första är ett litteraturseminarium där del av lärandemål 2 - att kunna använda grundläggande textanalytiska begrepp för att analysera skönlitterära texter och film - bedöms. Den andra delen består av en individuell skriftlig pedagogiskt riktad textanalys där hela lärandemål 2 bedöms.
Prov 2: 2002 Tematiskt arbete (Thematic Work), 7,5 hp.
Provet utgörs av en muntlig och skriftlig presentation samt diskussion i grupp av ett tematiskt arbete. Den muntliga presentationen har inslag av gestaltning (lärandemål 1, 3, 4, 5)
Examinationen begränsas till 5 tentamenstillfällen. För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Vid omprov kan studenten komma att examineras enskilt istället för inom ramen för ett grupparbete
Andersson, Lars Gustaf & Hedling, Erik (1999), Filmanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (Kap. 1, 2, 4 och 5, 56 s.)
Andersson, Lars Gustaf; Persson, Magnus & Thavenius, Jan (1999). Skolan och de kulturella förändringarna. Lund: Studentlitteratur (s. 9-41)
Beach, Richard. (2011) Teaching literature to adolescents. [electronic resource]. 2nd ed. Routledge. Tillgänglig via Malmö universitets bibliotek (Kapitel 1,2,6,10,11,12, 117 s.)
Chambers, Aidan (2001). Böcker inom oss – om boksamtal. Rabén & Sjögren (163 s.)
Edvardsson,Jenny, Godhe, Anna-Lena & Magnusson, Petra (2018), Digitalisering, literacy och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur (s. 31-107) FN:s konvention om barnets rättigheter. Tillgänglig via internet.
Holmberg, Claes-Göran & Ohlsson, Anders (1999). Epikanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (Kap. 1, 3, 5, 9, 11, 12 och 13, 56 s.)
Langer, Judith (2005). Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg: Daidalos (kap. 1-3, 42 s.)
Lindell, Ingrid & Öhman, Anders (red.) (2019). För berättelsens skull: modeller för litteraturundervisningen. (Första utgåvan). [Stockholm]: Natur & Kultur (kap 1,4, 38 s).
Lundahl, Christian (2014, 2 uppl.). Bedömning för lärande. Lund: Studentlitteratur (kap. 1, 3, 4 och 7, 67 s.)
Minten, Eva (2013). Forskning för klassrummet: vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken. Stockholm: Skolverket kap 1-3 (41 s.) Tillgänglig via internet.
Molloy, Gunilla (2008, 2 uppl.). Reflekterande läsning och skrivning. Lund: Studentlitteratur (296 s.)
Molloy, Gunilla (2003). Att läsa skönlitteratur med tonåringar. Lund: Studentlitteratur (s. 9-133)
Nilsson, Jan (2007 2 uppl.). Tematisk undervisning. Lund: Studentlitteratur (kap. 2 och 5, 33 s.)
Olin-Scheller, Christina (2006). Mellan Dante och Big Brother. En studie om gymnasielevers textvärldar. Karlstad: Karlstad University Studies (s. 11-37, 108-142). Tillgänglig via internet.
Sporrong, Elin & Westin Tikkanen, Karin (red.) (2016). Kritiskt tänkande: i teori och praktik. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (Inledning och kapitel 1, 5, 62 s.)
Tengberg, Michael, Olin-Scheller, Christina (2013). Improving Reading and Interpretation in Seventh Grade: A Comparative Study of the Effects of Two Different Models for Reading. Instruction Education Inquiry, 4(4). (23 s.) Tillgänglig via internet.
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (60 s.) Tillgänglig via internet.
Läroplaner och kursplaner i svenska. Skolverket. (www.skolverket.se)
Ett urval artiklar och andra kortare texter (i pdf) kan tillkomma under kursen.
Skönlitteratur
Backman, Fredrik (2017). Björnstad. Månpocket (472 s.)
Carrasco, Jesús (2015), Flykten. Natur & Kultur (214 s.)
Collins, Suzanne (2009). Hungerspelen. Månpocket (304 s.)
Green, John (2017). Sköldpaddor hela vägen ner. Bonnier Carlsen (292 s.)
Jägerfeld, Jenny (2016), Brorsan är kung! Rabén & Sjögren (141 s.)
Jergner-Ekervik, Johan & Ulvegren, Frida. (2015). Sista året på jorden. (1. uppl.) Stockholm: Kartago (139 s.)
Lindgren, Astrid (1973). Bröderna Lejonhjärta. Rabén&Sjögren (256 s.)
Nilsson Per (2017). Hjärtans fröjd. Stockholm: Rabén&Sjögren (148 s.)
Film
Aschan, Lisa (2011). Apflickorna. Sverige
Cantet, Laurent( 2008), Mellan väggarna. Frankrike
Caro, Niki (2002). Whale rider. Nya Zeeland
Kernell, Amanda (2017). Sameblod. Sverige
Lund, Katia & Meireller, Fernando (2002). Guds stad (Ciudade de deus). Brasilien
Odell, Anna (2014). Återträffen. Sverige.
Ross, Gary (2012), Hungerspelen. USA
Zvjagincev, Andrej (2003). Återkomsten. Ryssland
Aktuell TV-serie
Kursvärdering