Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurser 7–9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 2 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Efter avslutad kurs ska studenten
1. utifrån kunskaper om ungdomars textvärldar, skolans värdegrund och det vidgade textbegreppet kunna ta ställning till val av texter i en språkligt och kulturellt heterogen skola
2. kunna använda såväl grundläggande textanalytiska begrepp som receptionsteoretiska kunskaper och kulturanalytiska perspektiv för att analysera skönlitterära texter och film samt deras användning i undervisning
3. kunna omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en planering och presentation av ett tematiskt arbete där skönlitteraturens och andra medietexters språk- och kunskapsutvecklande potential beaktas och bedömning diskuteras
4. kunna gestalta lyrik eller berättande texter
5. kunna kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen
Examinationen består av tre delar:
Den första delen är ett litteraturseminarium (delar av lärandemål 2).
Den andra delen utgörs av en muntlig och skriftlig presentation och diskussion i grupp av ett tematiskt arbete. Den muntliga presentationen har inslag av gestaltning (lärandemål 1, 3, 4, 5).
Den tredje delen består av en individuell skriftlig pedagogiskt riktad textanalys (lärandemål, 2).
Delar av lärandemål 2 examineras alltså både muntligt och skriftligt.
I kursen kan obligatoriska moment ingå.
Examinationen begränsas till 5 tentamenstillfällen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Alexanderson, Kristina, Sporrong, Elin & Westin Tikkanen, Karin
(2016). Kritiskt tänkande: i teori och praktik. 1. uppl. Lund:
Studentlitteratur (Inledning och kapitel 1, 5, 62 s.)
Andersson, Lars Gustaf & Hedling, Erik (1999), Filmanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (Kap. 1, 2, 4 och 5, 56 s.)
Andersson, Lars Gustaf; Persson, Magnus & Thavenius, Jan (1999). Skolan och de kulturella förändringarna. Lund: Studentlitteratur (s. 9-41)
Beach, Richard m fl (2006). Teaching Literature to Adolescents. Lawrence Erlbaum Associates (s. 1-121)
Chambers, Aidan (2001). Böcker inom oss – om boksamtal. Rabén & Sjögren (163 s.)
Edvardsson,Jenny, Godhe, Anna-Lena & Magnusson, Petra (2018), Digitalisering, literacy och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur (s. 31-107)
FN:s konvention om barnets rättigheter. Tillgänglig via internet.
Holmberg, Claes-Göran & Ohlsson, Anders (1999). Epikanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (Kap. 1, 3, 5, 9, 11, 12 och 13, 56 s.)
Johansson, Cecilia (2016).Historieundervisning i ett nytt medielandskap: En interventionsstudie om högstadieungdomar som bloggar om andra världskriget. I: Larsson, Anna (red), Medier i historieundervisningen: Historiedidaktisk forskning i praktiken (s. 24-43). Tillgänglig via internet.
Jönsson, Maria & Öhman, Anders (red.) (2015). Litteratur och läsning. Litteraturdidaktikens nya möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (kap. 3 och 6, 37 s. )
Langer, Judith (2005). Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg: Daidalos (kap. 1-3, 42 s.)
Liberg, Caroline (2007). Språk och kommunikation. I: Att läsa och skriva – forskning och beprövad erfarenhet, utgiven av Skolverket (15 s.) Tillgänglig via internet.
Lundahl, Christian (2014, 2 uppl.). Bedömning för lärande. Lund: Studentlitteratur (kap. 1, 3, 4 och 7, 67 s.)
Minten, Eva (2013). Forskning för klassrummet: vetenskaplig
grund och beprövad erfarenhet i praktiken. Stockholm: Skolverket
kap 1-3 (41 s.) Tillgänglig via internet.
Molloy, Gunilla (2008, 2 uppl.). Reflekterande läsning och skrivning. Lund: Studentlitteratur (296 s.)
Molloy, Gunilla (2003). Att läsa skönlitteratur med tonåringar. Lund: Studentlitteratur (s. 9-133)
Nilsson, Jan (2007 2 uppl.). Tematisk undervisning. Lund: Studentlitteratur (kap. 2 och 5, 33 s.)
Olin-Scheller, Christina (2006). Mellan Dante och Big Brother. En studie om gymnasielevers textvärldar. Karlstad: Karlstad University Studies (s. 11-37, 108-142). Tillgänglig via internet.
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds
universitet, VBE programmet (60 s.) Tillgänglig via internet.
Läroplaner och kursplaner i svenska. Skolverket. (www.skolverket.se)
Ett urval artiklar och andra kortare texter (i pdf) kan tillkomma under kursen.
Skönlitteratur
Backman, Fredrik (2017). Björnstad. Månpocket (472 s.)
Carrasco, Jesús (2015), Flykten. Natur & Kultur (214 s.)
Collins, Suzanne (2009). Hungerspelen. Månpocket (304 s.)
Green, John (2017). Sköldpaddor hela vägen ner. Bonnier Carlsen
(292 s.)
Jägerfeld, Jenny (2016), Brorsan är kung! Rabén & Sjögren (141 s.)
Lindgren, Astrid (1973). Bröderna Lejonhjärta. Rabén&Sjögren (256 s.)
Nilsson Per (1992). Hjärtans fröjd. Rabén&Sjögren (148 s.)
Satrapi, Marjane (2004). Persepolis, del 1. Ordfront Förlag AB (71 s.)
Film
Aschan, Lisa (2011). Apflickorna. Sverige
Cantet, Laurent( 2008), Mellan väggarna. Frankrike
Caro, Niki (2002). Whale rider. Nya Zeeland
Kernell, Amanda (2017). Sameblod. Sverige
Lund, Katia & Meireller, Fernando (2002). Guds stad (Ciudade de deus). Brasilien
Odell, Anna (2014). Återträffen. Sverige.
Ross, Gary (2012), Hungerspelen. USA
Zvjagincev, Andrej (2003). Återkomsten. Ryssland
Aktuell TV-serie