Kurs inom specialpedagogprogrammet och speciallärarprogrammet.
Efter avslutad kurs ska studenten
• redogöra för olika specialpedagogiska perspektiv samt granska och reflektera över forskning inom området
• beskriva och analysera lärandemiljöer för alla barn/unga/vuxna i relation till inkluderings- och exkluderingsfenomen
• redogöra och analysera konsekvenser för det specialpedagogiska verksamhetsområdet utifrån gällande styrdokument som lagar, förordningar och deklarationer
Ahlberg, Ann (2001). Lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur. (173 s.)
Andersson, Birgitta & Thorsson, Lena (2007). Därför inkludering. Specialpedagogiska institutet, www.sit.se, (175 s.)
Asplund Carlsson, Maj, Pramling Samuelsson, Ingrid & Kärrby, Gunni (2001). Strukturella faktorer och pedagogisk kvalitet i barnomsorg och skola – en kunskapsöversikt. Stockholm: Skolverket: Liber distribution. (102 s.)
Berglund, Lars, Malmgren, Lise-Lotte, Riddersporre, Bim & Sandén, Ingrid. (2007). Profession, forskning och praktik: 30 rektorers syn på specialpedagogisk professionalitet. I Educare 2007(2) 39-51, www.dspace.mah.se/handle/2043/4269
Egelund, Niels, Haug, Peder & Persson, Bengt (2006). Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv. Stockholm: Liber. (206 s.)
Fischbein, Siv & Östberg, Olle (2003). Mötet med alla barn- ett specialpedagogiskt perspektiv. Stockholm: Gothia. (243 s.)
FN. (2005). FN:s Standardregler. www.ho.se (38 s.)
Heimdahl Mattsson, Eva ( 2001). Inclusive Strategies and Bureaucratic Organisations in Integrated and Segregated School Systems. Scandinavian Journal of Disability Research, 3(1) 31-55
Holmberg, Lena, Jönsson, Annelis & Tvingstedt, Anna-Lena (2005). Specialpedagogik i två skolkulturer. (Educare vetenskapliga tidskrifter, Nr 1/2005) Malmö: Lärarutbildningen. (84 s.)
Lewis, Ann & Norwich, Brahn (2005). Special Teaching for Special Children: Pedagogies for Inclusion. U.K: Open University Press, www.mhprofessional.com/product.php?isbn=0335214053, (256 p.)
Lutz, Kristian (2006). Konstruktionen av det avvikande förskolebarnet - En kritisk fallstudie angående utvecklingsbedömningar av yngre barn (licentiatavhandling). Malmö högskola: Lärarutbildningen, www.dspace.mah.se/handle/2043/3368 (179 s.)
Orlenius, Kennert (2001). Värdegrunden – finns den? Stockholm: Runa. (valda delar kap. 1,4,6 och 8,105 s.)
Paley, Vivian (2004). Child´s Work – the Importance of Fantasy Play. Chicago: The University of Chicago press. (111 s.)
Pedagogisk Forskning (2007). Specialpedagogik. Pedagogisk Forskning 12(2) 81-134.
Persson, Bengt (2005). Elever som får stöd men för lite. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. www.skolutveckling.se (70 s.)
Salamancadeklarationen. (2006). www.unesco-sweden.org (47 s.)
Skolverket. 2007). Kategorisering av elever med funktionshinder i Skolverkets arbete. PM 2007-11-26, www.skolverket.se (24 s.)
Skolverket. (2006). Läroplaner för förskoleklassen och fritidshemmet, det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. Lpfö 98, Lpo 94 och Lpf 94, www.skolverket.se/sb/d/468
Socialdepartementet. (2007). Konventionen om rättigheter för personer med funktionshinder, www.regeringen.se/content/1/c6/01/85/27/49a6ecf6.pdf (52 s.)
Stukát, Staffan (2005). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Svenska skrivregler. (2005). Stockholm: Liber. (220 s.)
Westling Allodi, Mara (2007). Equal Opportunities in Educational Systems: the case of Sweden. European Journal of Education 42(1) 133-146.
Vetenskapsrådet (2007). Reflektioner kring specialpedagogik – sex professorer om forskningsområdet och forsknings fronterna. Vetenskapsrådets rapportserie 5: 2007, www.vr.se (114 s.)
Valbar litteratur
Bergquist, Siv (2003). Att möta barn i behov av särskilt stöd. Stockholm: Liber.(248 s.).
Göransson, Kerstin (2004). Barn som blir elever – Om olikheter, undervisning och inkludering. Stockholm: Stiftelsen ala, www.ala.fub.se, (235 s.)
Helldin, Rolf (2002). Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan: En granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet. Lund: Studentlitteratur. (128 s.)
Olsson, Staffan (2006). Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola : Vägar för samverkan med hem och samhälle. Lund: Studentlitteratur. (valda delar kap 3-4, 123 s.)
Erdis, Mare. (2007). Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur. (133 s.)
Öhman, Margareta & Aspeli, Widar. (2001). Lekfull närvaro - Samspel och samvaro möten och möjligheter. Stockholm: Runa. (141 s.)
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
De olika utbildningsinslagen inom både specialpedagogiska- och speciallärarprogrammet bygger bland annat på erfarenhetsutbyte mellan pedagoger med olika grundutbildningar och lång verksamhetserfarenhet. Barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande behandlas ur olika perspektiv beträffande mångfald, variation, normalitet och individualisering, och blir naturliga inslag i dessa erfarenhetsutbyten. Malmö högskolas perspektivområden gällande genus och etnicitet analyseras utifrån studenternas nya yrkesroller och funktion med fokus på specialpedagogisk verksamhet. Genus, migration och etnicitet behandlas i relation till individ, grupp och samhälle. Områdena behandlas i föreläsningar, grupparbeten och individuella uppgifter samt i litteraturstudier. Litteratur som behandlar perspektiven är bl.a. Egelund, Haug & Persson (2006), Asplund Carlsson, Pramling Samuelsson & Kärrby (2001), Ahlberg (2001), Myndigheten för skolutveckling (2006), FN:s standardregler (1995), Salamancadeklarationen (2001), Orlenius (2001), Socialdepartementet (2007, Vetenskapsrådet (2007) och Skolverket (2007). Miljöperspektivet är inte relevant för denna kurs.