Kurs inom specialpedagogprogrammet och speciallärarprogrammet.
Litteratur och övriga läromedel
Ahlberg, Ann (2001). Lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur. (173 s.)
Andersson, Birgitta & Thorsson, Lena (2007). Därför inkludering. Specialpedagogiska institutet, www.sit.se, (175 s.)
Berglund, Lars, Malmgren, Lise-Lotte, Riddersporre, Bim & Sandén, Ingrid. (2007). Profession, forskning och praktik: 30 rektorers syn på specialpedagogisk professionalitet. I Educare 2007(2) 39-51, www.dspace.mah.se/handle/2043/4269
Egelund, Niels & Tetler, Susan (Red.) Effekter av specialundervisning. ( Danish Schol of Education: Aarhus University). Danmarks Pedagogiska Universitets förlag (336 s).
FN. (2005). FN:s Standardregler. www.ho.se (38 s.)
Heimdahl Mattsson, Eva (2007) Segregated Groups or Inclusive Education? An Interview Study with Students Experiencing Failure in Reading and Writing. Scandinavian Journal of Educational Research 2007 vol 51:3, 239 -252.
Helldin, Rolf (2002). Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan: En granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet. Lund: Studentlitteratur. (128 s.)
Holmberg, Lena, Jönsson, Annelis & Tvingstedt, Anna-Lena (2005). Specialpedagogik i två skolkulturer. (Educare vetenskapliga tidskrifter, Nr 1/2005) Malmö: Lärarutbildningen. (84 s.)
Lang, Lena. (2008). Ungas röster om övergången till högskole- och universitetsstudier. Ungdomsforskning. Center för ungdomsforskning, Institutet för pedagogik, Aarhus Universitet, Danmark (s. 39-44).
Lutz, Kristian (2009) Kategorisering av barn i förskoleåldern – Styrning & administrativa processer. Malmö högskola: Lärarutbildningen (doktorsavhandling) (236 s)
Orlenius, Kennerth & Bigsten, Ari (2006) .Den värdefulla praktiken – Yrkesetik i pedagogernas vardag . Stockholm: Runa Förlag (157 s)
Pedagogisk Forskning (2007). Specialpedagogik. Pedagogisk Forskning 12(2) 81-134.
Persson, Bengt (2005). Elever som får stöd men för lite. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. www.skolutveckling.se (70 s.)
Persson, Sven (2008). Forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem . Vetenskapsrådets Rapportserie, 11:2008, www.vr.se (119 s)
Salamancadeklarationen. (2006). www.unesco-sweden.org (47 s.)
Sandberg, Anette (red.), (2009). Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd. Lund: Studentlitteratur. (304 s). Valda delar: Kap 1, 2, 6, 7, 10, 14
Sandén, Ingrid (2000), Skoldaghem- ett alternativ för elever i behov av särskilt stöd. Malmö högskola: Lärarutbildningen (doktorsavhandling) (205 s.)
Skolverket. (2007). Kategorisering av elever med funktionshinder i Skolverkets arbete. PM 2007-11-26, www.skolverket.se (24 s.)
Skolverket. (2006). Läroplaner för förskoleklassen och fritidshemmet, det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. Lpfö 98, Lpo 94 och Lpf 94, www.skolverket.se/sb/d/468
Socialdepartementet. (2007). Konventionen om rättigheter för personer med funktionshinder, www.regeringen.se/content/1/c6/01/85/27/49a6ecf6.pdf (52 s.)
Stukát, Staffan (2005). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Svenska skrivregler. (2005). Stockholm: Liber. (220 s.)
Tetler, Susan & Langager, Sören (Red.).(2009). Specialpedagogik I skolen – en grundbog Köpenhamn: Gyldendahls Laererbibliotek (402 s)
Westling Allodi, Mara (2007). Equal Opportunities in Educational Systems: the case of Sweden. European Journal of Education 42(1) 133-146.
Vetenskapsrådet (2007). Reflektioner kring specialpedagogik – sex professorer om forskningsområdet och forsknings fronterna. Vetenskapsrådets rapportserie 5: 2007, www.vr.se (114 s.)
Åhs, Olle (2007) På spaning efter värdegrunden – i en globaliserad värld. Stockholm: Runa Förlag (159 s)
Studenterna söker själva vetenskapliga artiklar kring funktionsnedsättning och dess konsekvenser inom förskola, skola och vuxenutbildning.
Valbar litteratur
Bergquist, Siv (2003). Att möta barn i behov av särskilt stöd. Stockholm: Liber. (248 s.).
Göransson, Kerstin (2004). Barn som blir elever – Om olikheter, undervisning och inkludering. Stockholm: Stiftelsen ala, www.ala.fub.se, (235 s.)
Olsson, Staffan (2006). Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola : Vägar för samverkan med hem och samhälle. Lund: Studentlitteratur. (valda delar kap 3-4, 123 s.)
Erdis, Mare. (2007). Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur. (133 s.)
Paley, Vivian (2005). Child´s Work – the Importance of Fantasy Play. Chicago: The University of Chicago press. (111 s.)
Öhman, Margareta & Aspeli, Widar. (2008). Lekfull närvaro - Samspel och samvaro möten och möjligheter. Stockholm: Runa. (141 s.)
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
De olika utbildningsinslagen inom både specialpedagog- och speciallärarprogrammet bygger bland annat på erfarenhetsutbyte mellan pedagoger med olika grundutbildningar och lång verksamhetserfarenhet. Barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande behandlas ur olika perspektiv beträffande mångfald, variation, normalitet och individualisering, och blir naturliga inslag i dessa erfarenhetsutbyten. Malmö högskolas perspektivområden gällande genus och etnicitet analyseras utifrån studenternas nya yrkesroller och funktion med fokus på specialpedagogisk verksamhet. Genus, migration och etnicitet behandlas i relation till individ, grupp och samhälle. Områdena behandlas i föreläsningar, grupparbeten och individuella uppgifter samt i litteraturstudier. Litteratur som behandlar perspektiven är bl.a. Egelund, Haug & Persson (2006), Asplund Carlsson, Pramling Samuelsson & Kärrby (2001), Ahlberg (2001), Myndigheten för skolutveckling (2006), FN:s standardregler (1995), Salamancadeklarationen (2001), Orlenius (2008), Socialdepartementet (2007), Vetenskapsrådet (2007) och Skolverket (2007). Miljöperspektivet är inte relevant för denna kurs.