Kurs inom specialpedagogprogrammet och speciallärarprogrammet.
Litteratur och övriga läromedel
Eriksson Gustavsson, Anna-Lena Göransson, Kerstin & Nilholm, Claes (2011). Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan. Lund: Studentlitteratur (176 s)
FN. (2005). FN:s Standardregler. www.ho.se (38 s.)
Gustafsson, Lars, H. (2009) Elevhälsa börjar i klassrummet. Lund: Studentlitteratur (170 s)
Heimdahl Mattsson, Eva (2007) Segregated Groups or Inclusive Education? An Interview Study with Students Experiencing Failure in Reading and Writing. Scandinavian Journal of Educational Research 2007 vol 51:3, 239 -252.
Lang, Lena. (2008). Ungas röster om övergången till högskole- och universitetsstudier. Ungdomsforskning. Center för ungdomsforskning, Institutet för pedagogik, Aarhus Universitet, Danmark (s. 39-44).
Lorentz, Hans & Ladenperä, Pirjo (Red.) (2010). Möten i mångfaldens skola: Interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar. Lund: Studentlitteratur (202 s)
Lutz, Kristian (2009) Kategorisering av barn i förskoleåldern – Styrning & administrativa processer. Malmö högskola: Lärarutbildningen (doktorsavhandling) (236 s)
Nilholm, Claes (2012). Barn och elever i svårigheter - en pedagogisk utmaning. Lund: Studentlitteratur (152 s)
Orlenius, Kennerth & Bigsten, Ari (2006) .Den värdefulla praktiken – Yrkesetik i pedagogernas vardag. Stockholm: Runa Förlag (157 s)
Salamancadeklarationen. (2006). www.unesco-sweden.org (47 s.)
Sandberg, Anette (red.), (2009). Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd. Lund: Studentlitteratur. (304 s). Valda delar: Kap 1, 2, 6, 7, 10, 14
SFS 2010:800.Skollag.
Skolverket. (2007). Kategorisering av elever med funktionshinder i Skolverkets arbete. PM 2007-11-26, www.skolverket.se (24 s.)
Skolverket. (2011). Kursplaner och betyg för obligatoriska och frivilliga skolan. www.skolverket.se
Socialdepartementet. (2007). Konventionen om rättigheter för personer med funktionshinder. www.regeringen.se/content/1/c6/01/85/27/49a6ecf6.pdf (52 s.)
Solvang, Per (1999) Medikalisering av problem i skolan. LOCUS 1999:2, ss 16-29
http://www.buv.su.se/cintent/1/c6/03/37/Locus2_99.pdf
Stukát, Staffan (2011). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Svenska skrivregler. (2005). Stockholm: Liber. (220 s.)
Svenska skrivregler. (2005). Stockholm:Liber. (220 s)
Tetler, Susan & Langager, Sören (Red.).(2009). Specialpedagogik I skolen – en grundbog. Köpenhamn: Gyldendahls Laererbibliotek (402 s)
Vetenskapsrådet (2007). Reflektioner kring specialpedagogik – sex professorer om forskningsområdet och forsknings fronterna. Vetenskapsrådets rapportserie 5: 2007, www.vr.se (114 s.)
Studenterna söker själva vetenskapliga artiklar kring funktionsnedsättning och dess konsekvenser inom förskola, skola och vuxenutbildning.
Valbar litteratur
Ahlberg, Ann (2001). Lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur. (173 s)
Andersson. Birgitta & Thorsson, Lena (2007). Därför inkludering. Specialpedagogiska institutet, www.spsm.se, (175 s).
Anderson, Lotta & Bruce, Barbro (2011). Överbryggande specialpedagogik: goda möten för gemenskap och lärande. Malmö högskola: Lärarutbildningen.
http://dspace.mah.se/handle/2043/11400 (183 s).
Aspán, Margareta (2009). Om värdepedagogiska invitationer för barns inflytande och inkännande. Stockholms universsitet: Pedagogiska institutionen (doktorsavhandling)
Barrow, Thomas & Östlund, Daniel (red.), (2012). Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. Kristianstad University press (247 s).
Berglund, Lars, Malmgren, Lise-Lotte, Riddersporre, Bim & Sandén, Ingrid. (2007). Profession, forskning och praktik: 30 rektorers syn på specialpedagogisk professionalitet. I Educare 2007(2), ss 39-51, www.dspace.mah.se/handle/2043/4269
Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (2003). I problembarnens tid: Förnuftets moraliska ordning. Stockholm: Carlssons förlag.
Erdis, Mare. (2007). Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur. (133 s).
Göransson, Kerstin (2004). Barn som blir elever – Om olikheter, undervisning och inkludering. Stockholm: Stiftelsen ala, www.ala.fub.se, (235 s.)
Helldin, Rolf (2002). Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan: En granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet. Lund: Studentlitteratur. (128 s)
Isaksson, Joakim (2009). Spänningen mellan normalitet och avvikelse: Om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd. Umeå universitet. (doktorsavhandling)
Möllås, Gunvie (2009). "Detta ideliga mötande": En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik. Högskolan i Jönköping (doltorsavhandling)
http://www.skolporten.com/art.aspx?id=8rdNi
Olsson, Staffan (2006). Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola : Vägar för samverkan med hem och samhälle. Lund: Studentlitteratur. (valda delar kap 3-4, 123 s.)
Persson, Sven (2008). Forskning som villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem. Vetenskapsrådets Rapportserie, 11:2008, www.vr.se (119 s)
Sandén, Ingrid (2000). Skoldaghem- ett alternativ för elever i behov av särskilt stöd. Malmö högskola: Lärarutbildningen (doltorsavhandling) (205 s)
Skolinspektionen (2009). Skolsituationen för elever med funktionsnedsättning i grundskolan. Kvalitetsgranskning, Rapport 2009:6 (24 s)
Skolinspektionen (2010). Skolsituationen för elever med funktionsnedsättning i gymnasieskolan. Kvalitets granskning, Rapport 2009:6 (24 s)
Skolverket (2009). Vi värderar kvalitet - om självvärdering och lärares utvecklingsarbete, http://skolverket.se/content/1/c6/01/66/24/Vi_varderar_kvalitet_maj_09.pdf
Tetler, S. Ferguson, D., Baltzer, K & Boye, C. (2011). Inkluderet i skolens laerfelleskab: En fortlöpende problemindenitifikations - og lösningsstrategier. Fredrikshavn: AS Dafolos (94 s)
Von Alefeld Nisser, Désirée (2009). Vad kommunikation vill säga. En icensättande studie om specialpedagogers yrkesroll och kunskapande samtal. Stockholms universitet: Ped inst (doktorsavhandling)
Zetterqvist Nelson, Karin (1999). Dyslexi - en diagnos i tiden? Locus 1999:2, ss 30-43, http://www.buv.su/content/1/c6/03/07/37/Locus2_99.pdf
Åhs, Olle (2007) På spaning efter värdegrunden - i en globaliserad värld. Stockholm: Runda Förlag (159 s)
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
De olika utbildningsinslagen inom både specialpedagog- och speciallärarprogrammet bygger bland annat på erfarenhetsutbyte mellan pedagoger med olika grundutbildningar och lång verksamhetserfarenhet. Barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande behandlas ur olika perspektiv beträffande mångfald, variation, normalitet och individualisering, och blir naturliga inslag i dessa erfarenhetsutbyten. Malmö högskolas perspektivområden gällande genus och etnicitet analyseras utifrån studenternas nya yrkesroller och funktion med fokus på specialpedagogisk verksamhet. Genus, migration och etnicitet behandlas i relation till individ, grupp och samhälle. Områdena behandlas i föreläsningar, grupparbeten och individuella uppgifter samt i litteraturstudier. Litteratur som behandlar perspektiven är bl.a. Egelund, Haug & Persson (2006), Asplund Carlsson, Pramling Samuelsson & Kärrby (2001), Ahlberg (2001), Myndigheten för skolutveckling (2006), FN:s standardregler (1995), Salamancadeklarationen (2001), Orlenius (2008), Socialdepartementet (2007), Vetenskapsrådet (2007) och Skolverket (2007). Miljöperspektivet är inte relevant för denna kurs.