Kurs inom specialpedagogprogrammet och speciallärarprogrammet.
Litteratur och övriga läromedel
Bruce, Barbro & Riddersporre, Bim (2012). //Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande// .Stockholm: Natur & Kultur ( 220 s).
Eriksson Gustavsson, Anna-Lena Göransson, Kerstin & Nilholm, Claes (2011). //Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan.// Lund: Studentlitteratur (176 s)
FN. (2005). FN:s Standardregler. www.ho.se (38 s.)
Gustafsson, Lars, H. (2009) //Elevhälsa börjar i klassrummet.// Lund: Studentlitteratur (170 s)
Heimdahl Mattsson, Eva (2007) //Segregated Groups or Inclusive Education?// An Interview Study with Students Experiencing Failure in Reading and Writing. Scandinavian Journal of Educational Research 2007 vol 51:3, 239 -252.
Karlsson, Yvonne (2012). //Elever i särskild undervisningsgrupp – en studie med barnens perspektiv i fokus//. Stockholm: Liber AB (160s).
Lorentz, Hans & Ladenperä, Pirjo (Red.) (2010). //Möten i mångfaldens skola: Interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar//. Lund: Studentlitteratur (202 s)
Lutz, Kristian (2013). //Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola – möte med det som inte anses vara lagom. Stockholm: Liber AB (139 s)
Nilholm, Claes (2012). //Barn och elever i svårigheter - en pedagogisk utmaning//. Lund: Studentlitteratur (152 s)
Orlenius, Kennerth & Bigsten, Ari (2006) .//Den värdefulla praktiken – Yrkesetik i pedagogernas vardag//. Stockholm: Runa Förlag (157 s)
Persson, Bengt & Persson, Elisabeth (2012). //Inkludering och måluppfyllelse- att nå framgång med alla elever//. Stockholm: Liber AB (180s).
Salamancadeklarationen. (2006). www.unesco-sweden.org (47 s.)
SFS 2010:800.//Skollag//.
Skolverket. (2007). //Kategorisering av elever med funktionshinder i Skolverkets arbete//. PM 2007-11-26, www.skolverket.se (24 s.)
Skolverket. (2011). Kursplaner och betyg för obligatoriska och frivilliga skolan. www.skolverket.se
Socialdepartementet. (2007). //Konventionen om rättigheter för personer med funktionshinder//. www.regeringen.se/content/1/c6/01/85/27/49a6ecf6.pdf (52 s.)
Stukát, Staffan (2011). //Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap//. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Svenska skrivregler. (2005). Stockholm: Liber. (220 s.)
Vetenskapsrådet (2007). //Reflektioner kring specialpedagogik – sex professorer om forskningsområdet och forsknings fronterna//. Vetenskapsrådets rapportserie 5: 2007, www.vr.se (114 s.)
Studenterna söker själva vetenskapliga artiklar kring funktionsnedsättning och dess konsekvenser inom förskola, skola och vuxenutbildning.
Valbar litteratur
Andersson. Birgitta & Thorsson, Lena (2007). //Därför inkludering//. Specialpedagogiska institutet, www.spsm.se, (175 s).
Anderson, Lotta & Bruce, Barbro (2011). Överbryggande specialpedagogik: goda möten för gemenskap och lärande. Malmö högskola: Lärarutbildningen.
http://dspace.mah.se/handle/2043/11400 (183 s).
Assarson Inger (2007). //Talet om en skola för alla. Pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag//. Malmö högskola. Lärarutbildningen (doktorsavhandling)
Aspán, Margareta (2009). //Om värdepedagogiska invitationer för barns inflytande och inkännande//. Stockholms universsitet: Pedagogiska institutionen (doktorsavhandling)
Barrow, Thomas & Östlund, Daniel (red.), (2012). //Bildning för alla! En pedagogisk utmaning//. Kristianstad University press (247 s).
Berglund, Lars, Malmgren, Lise-Lotte, Riddersporre, Bim & Sandén, Ingrid. (2007). Profession, forskning och praktik: 30 rektorers syn på specialpedagogisk professionalitet. //I Educare 2007(2)//, ss 39-51, www.dspace.mah.se/handle/2043/4269
Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (2003). //I problembarnens tid: Förnuftets moraliska ordning//. Stockholm: Carlssons förlag.
Erdis, Mare. (2007). //Juridik för pedagoger//. Lund: Studentlitteratur. (133 s).
Göransson, Kerstin (2004). //Barn som blir elever – Om olikheter, undervisning och inkludering.// Stockholm: Stiftelsen ala, www.ala.fub.se, (235 s.)
Helldin, Rolf (2002). //Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan: En granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet//. Lund: Studentlitteratur. (128 s)
Isaksson, Joakim (2009). //Spänningen mellan normalitet och avvikelse: Om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd.// Umeå universitet. (doktorsavhandling)
Lang, Lena. (2008). //Ungas röster om övergången till högskole- och universitetsstudier.// Ungdomsforskning. Center för ungdomsforskning, Institutet för pedagogik, Aarhus Universitet, Danmark (s. 39-44).
Möllås, Gunvie (2009). //"Detta ideliga mötande": En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik//. Högskolan i Jönköping (doltorsavhandling)
http://www.skolporten.com/art.aspx?id=8rdNi
Olsson, Staffan (2006). //Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola : Vägar för samverkan med hem och samhälle//. Lund: Studentlitteratur. (valda delar kap 3-4, 123 s.)
Palla, Linda (2011). //Med blicken på barnet; om olikheter inom förskola som diskursiv praktik//. Malmö högskola: Lärarutbildningen (doktorsavhandling)
Persson, Sven (2008). //Forskning som villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem//. Vetenskapsrådets Rapportserie, 11:2008, www.vr.se (119 s)
Sandberg, Anette (red.), (2009). Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd. Lund: Studentlitteratur. (304 s). Valda delar: Kap 1, 2, 6, 7, 10, 14
Skolverket (2013). //Skolverkets allmänna råd för mottagande i grundsärskolan och gymnasiesärskolan//. www.skolverket.se
Skolverket (2009). Vi värderar kvalitet - om självvärdering och lärares utvecklingsarbete, http://skolverket.se/content/1/c6/01/66/24/Vi_varderar_kvalitet_maj_09.pdf
Skolverket (2013). //Skolverkets lägesbedömning 2013//. http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3014 (69 s)
Tetler, Susan & Langager, Sören (Red.).(2009). //Specialpedagogik I skolen – en grundbog//. Köpenhamn: Gyldendahls Laererbibliotek (402 s)
Tetler, S. Ferguson, D., Baltzer, K & Boye, C. (2011). //Inkluderet i skolens laerfelleskab: En fortlöpende problemindenitifikations - og lösningsstrategier//. Fredrikshavn: AS Dafolos (94 s)
Vestin, Lena (red.), (2013). //Kunskap, språk och identitet- Att undervisa flerspråkiga elever i F-6//. Stockholm: Lärarförbundets förlag. (160 s).
Von Alefeld Nisser, Désirée (2009). //Vad kommunikation vill säga. En icensättande studie om specialpedagogers yrkesroll och kunskapande samtal//. Stockholms universitet: Ped inst (doktorsavhandling)
Åhs, Olle (2007) //På spaning efter värdegrunden - i en globaliserad värld//. Stockholm: Runda Förlag (159 s)
Östlund, Daniel (2012). //Deltagandets kontextuella villkor: fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik//. Malmö högskola: Lärande och samhälle (doktorsavhandling),
Falkmer, Marita (2013). //From Eye to Us : Prerequisites for and levels of participation in mainstream school of persons with Autism Spectrum Conditions//.(doktorsavhandling). Högskolan i Jönköping, http://www.avhandlingar.se/om/Marita+Falkmer/
Ekström, Bo-Lennart (2012). //Kontroversen om DAMP. En kontroversstudie av vetenskapligt gränsarbete och översättning mellan olika kunskapsparadigm i den svenska grundskolan//.(doktorsavhandling).Göteborgs universitet, http://www.avhandlingar.se/om/specialpedagogik%2C+grundskolan/
Luttropp, Agneta (2011). //Närhet : Samspel och delaktighet i förskolan för barn med utvecklingsstörning//. (licentiatavhandling). Stockholms universitet. http://www.avhandlingar.se/avhandling/d8bbee22a2/
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
De olika utbildningsinslagen inom både specialpedagog- och speciallärarprogrammet bygger bland annat på erfarenhetsutbyte mellan pedagoger med olika grundutbildningar och lång verksamhetserfarenhet. Barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande behandlas ur olika perspektiv beträffande mångfald, variation, normalitet och individualisering, och blir naturliga inslag i dessa erfarenhetsutbyten. Malmö högskolas perspektivområden gällande genus och etnicitet analyseras utifrån studenternas nya yrkesroller och funktion med fokus på specialpedagogisk verksamhet. Genus, migration och etnicitet behandlas i relation till individ, grupp och samhälle. Områdena behandlas i föreläsningar, grupparbeten och individuella uppgifter samt i litteraturstudier. Litteratur som behandlar perspektiven är bl.a. Egelund, Haug & Persson (2006), Asplund Carlsson, Pramling Samuelsson & Kärrby (2001), Ahlberg (2001), Myndigheten för skolutveckling (2006), FN:s standardregler (1995), Salamancadeklarationen (2001), Orlenius (2008), Socialdepartementet (2007), Vetenskapsrådet (2007) och Skolverket (2007). Miljöperspektivet är inte relevant för denna kurs.