Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SP621G Utveckling, levnadsvillkor och pedagogiska utredningar (genomgången) eller SP622G Lärande, utveckling och pedagogisk utredning (genomgången)
Inget huvudområde.
Kurs inom specialpedagogprogrammet.
Kursen syftar till att studenterna utvecklar fördjupad förmåga att verka som kvalificerade samtalspartners i pedagogiska sammanhang.
Kursen fokuserar på kunskaper och de förmågor som krävs för att leda kvalificerade samtal. Likheter och skillnader av olika former av professionella samtal lyfts fram. Samtalsmetodik och övningar i att leda samtal intar en central plats i kursen. Grupprocesser behandlas utifrån teorier och övningar.
Fältdagar ingår i kursen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva, reflektera över och analysera sin egen och andras roll som samtalsledare
- redogöra för relevanta samtalsteorier
- redogöra för relevanta grupprocessteorier
- synliggöra och reflektera över det professionella samtalets funktion
Betygskriterier för betyget Väl godkänd anges av kursledaren vid kursstart.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, spanarverkstad och övningar såväl individuellt som i grupp, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare. I kursen ingår nätburen kommunikation samt 10 dagar verksamhetsanknutna undersökande fältstudier. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
I en individuell examination bedöms studentens förmåga att kritiskt granska sin erfarenhet av att initiera och leda ett professionellt samtal. Studenten bedöms också utifrån sin förmåga att redogöra för relevanta teorier. I en gruppexamination bedöms studentens teoretiska kunskaper om grupprocesser.
Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla. (2012) Uppskattande samtalskonst – om att skapa möjligheter i samtalets värld. Stockholm: Mareld (140 s.)
Bladini,Kerstin. (2005) Handledning som verktyg och rum för reflektion: en studie av specialpedagogers handledningssamtal. Karlstad: Institutionen för utbildningsvetenskap, Avd. för pedagogik Univ., (280 s.)
Crafoord, Clarence. (2005) Människan är en berättelse: tankar om samtalskonst.Stockholm: Natur och Kultur (199 s.)
Gjems, Liv. (1997) Handledning i professionsgrupper. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Granström, Kjell. (2006) Dynamik i arbetsgrupper - om grupprocesser på arbetet. Lund: Studentlitteratur (195 s.)
Juul, Jesper & Jensen, Helle. (2009) Relationskompetens i pedagogernas värld. Stockholm: Runa Förlag (285 s.)
Killén, Kari. (2008) Professionell utveckling och handledning - ett yrkesövergripande perspektiv. Lund: Studentlitteratur (271 s.)
Nilsson, Björn & Anna-Karin Waldemarson. (2011) Kommunikation för ledare. Lund: Studentlitteratur. (159 s)
Svedberg, Lars. (2012) Gruppsykologi – Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur. (403 s)
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).