Kurs inom specialpedagogprogrammet och speciallärarprogrammet.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, presentationsteknik och litteraturstudier. Kursen utvecklas med utgångspunkt från syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Studenten sammanställer en forskningsöversikt över det valda problemområdet. Med detta som underlag bedöms studentens förmåga att kritiskt granska, tolka och förklara vetenskapsteoretiska och etiska perspektiv inom det specialpedagogiska området. Vidare bedöms studenternas förmåga att föreslå och motivera valet av olika datainsamlings- och bearbetningsmetoder. Studenten ska dessutom producera en poster och muntligt presentera den individuellt eller i par inför gruppen. .
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Hela kursen
Ahlberg, Ann (2009). Specialpedagogisk forskning: en mångfasetterad utmaning. Lund: Studentlitteratur. (368 s.)
Bryman, Alan (2008). Samhällsvetenskapliga metoder. Lund: Studentlitteratur (690 s).
Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola (2003). Statistisk verktygslåda. Lund: Studentlitteratur. (150 s. i urval).
Eliasson, Annika (2006). Kvantitativ metod från början. Lund: Studentlitteratur. (169 s.)
Fangen, Katrine & Sellberg, Ann-Mari (2011).Många möjliga metoder. Lund:Studentlitteratur (305s)
Fangen, Katrine ( 2005). Deltagande observation. Malmö: Liber (320 s)
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red.) (2009). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm:Liber. (236 s)
Helldin, Rolf & Sahlin, Birgitta (red.) (2010). Etik i specialpedagogisk verksamhet. Lund: Studentlitteratur. (219 s.)
Kvale,Steinar & Brinkman, Steinar (2009).Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. (370 s)
Rienecker, Lotte (2003). Problemformulering. Malmö: Liber (59 s.)
Rossman, Gretchen B. & Rallis, Sharon F. (1998). Learning in the field. An introduction to qualitative Research. Thousand Oaks: Sage Publications. (257 s.)
Stukát, Staffan (2005). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Thurén, Torsten (1991). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber. (144 s.)
Vetenskapsrådet (2006) Möten?: Forskning om specialpedagogik i ett internationellt perspektiv. Vetenskapsrådets rapportserie 9:2006.
EDUCARE (2009) Att infånga praxis. Om kvalitativa metoder i (special)pedagogisk forskning i Norden. Educare, vetenskapliga skrifter 2009:4. Malmö: Malmö Högskola http://www.mah.se/PageFiles/16022/educare%202009_4.pdf?epslanguage=sv
Valbar litteratur
Alvesson, Mats & Kärreman, Dan (2011). Kreativ metod- skapa och lösa mysterier. Malmö: Liber (162 s).
Alvesson, Mats (2011). Intervjuer – genomförande, tolkning och reflexivitet. Malmö: Liber (184 s).
Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red.)(2007). Diskursanalys i praktiken. Malmö: Liber. (224 s).
Clark, Catherine, Dyson, Alan & Millward, Alan (eds) (1998). Theorising Special Education. London and New York: Routledge Falmer. (199 p.)
Eriksson, Lars Torsten & Wiedersheim – Paul, Finn (2011). Att utreda forska och rapportera. Malmö: Liber. (190 s).
Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg , Christina & Wengström, Yvonne (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap, vägledning för examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (216 s.)
Gustafsson, Bengt, Hermerén, Göran & Peterson, Bo (2005) Vad är god forskningssed, synpunkter, riktlinjer och exempel. Vetenskapsrådets rapportserie, www.vr.se
Hultén, Pernilla, Hultman, Jens, Eriksson, Lars Torsten (2007). Kritiskt tänkande. Malmö: Liber. (148 s).
Lag 2003:460. Om etikprövning av forskning som avser människor.
Lantz, Annika (2007). Intervjumetodik. Lund: Studentlitteratur. (133 s.)
Rienecker, Lotte & Jørgensen, Stray Peter (2002). Att skriva en bra uppsats. Malmö: Liber.
Wahlgren, Lars (2008). SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur.
Wibeck, Victoria (2010). Fokusgrupper: om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod. Lund : Studentlitteratur (178 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.