Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SP731G Att leda specialpedagogisk verksamhet - uppföljning, bedömning och utvärdering (genomgången) eller SP733G Att leda specialpedagogisk verksamhet - uppföljning, bedömning och utvärdering - Grav språkstörning (genomgången) eller SP641G Skolutveckling, att leda specialpedagogiskt förändringsarbete (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kurs inom specialpedagogprogrammet och speciallärarprogrammet.
Kursen syftar till att studenterna ur ett vetenskapligt och forskningsmetodologiskt perspektiv ska analysera och vidareutveckla forskningsfrågor inom det specialpedagogiska området.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt granska, tolka och förklara specialpedagogisk forskning ur metodologisk, vetenskapsteoretisk och etisk synvinkel,
- känna till och använda skilda datainsamlings- och bearbetningsmetoder,
- föreslå en specialpedagogisk frågeställning samt motivera valet och olika forskningsmässiga angreppssätt
- göra och presentera en poster över ett planerat självständigt arbete
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, presentationsteknik och litteraturstudier. Kursen utvecklas med utgångspunkt från syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Studenten sammanställer en forskningsöversikt över det valda problemområdet. Med detta som underlag bedöms studentens förmåga att kritiskt granska, tolka och förklara vetenskapsteoretiska och etiska perspektiv inom det specialpedagogiska området. Vidare bedöms studenternas förmåga att föreslå och motivera valet av olika datainsamlings- och bearbetningsmetoder. Studenten ska dessutom producera en poster och muntligt presentera den individuellt eller i par inför gruppen. .
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.