Inget huvudområde.
Kurs inom speciallärarprogrammet.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla för yrket relevanta kunskaper samt stärka sin förmåga att bidra till kunskapsutvecklingen inom speciallärarprofessionen. Den kunskapsutvecklande processen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utgöra en fördjupning av de till professionen knutna kvalifikationerna för respektive inriktning samt tidigare kurser.
Kursen behandlar frågeställningar inom det specialpedagogiska forskningsfältet.Vidare väljs, gärna i dialog med den egna verksamheten, ett problemområde och en problemställning som är förankrad i speciallärarens profession. Studenterna genomför ett självständigt arbete i samråd med en handledare. Arbetet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och kan ha formen av en empirisk undersökning, ett utvecklingsarbete, ett gestaltande arbete, en litteraturstudie eller en kunskapsöversikt.
Efter avslutad kurs ska studenten utifrån vald inriktning kunna
- formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för ämnesområdet
- presentera och kritiskt granska teori och tidigare forskning inom valt problemområde
- välja och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt metodiskt angreppssätt med forskningsetiska överväganden
- utifrån teoretiska perspektiv analysera och tolka material i enlighet med vetenskaplig praxis
- dra slutsatser av undersökningen samt reflektera kring arbetets betydelse för framtida forsknings- och utvecklingsarbete med relevans för yrket
- presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väldisponerad, formellt korrekt och språkligt klar
- kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av handledningsträffar enskilt såväl som i grupp, seminarier och en avslutande posterpresentation. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och handledare.
Examinationen består av en utredande och argumenterande vetenskaplig text där studenten visar att han/hon förvärvat de kunskaper lärandemålen anger. Texten kan kompletteras med egenproduktion i andra uttrycksformer som t. ex. film, drama, och/eller bildcollage. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att försvara sitt arbete och att opponera på en annans arbete. Efter seminariet ska opponenten lämna ett skriftligt underlag för sin opposition till respondent.
Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
I kursen ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet, vilken väljs i samråd med handledaren och som ställs upp i examensarbetets referenser.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.