Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP660G Vetenskapsteori och forskningsmetod (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kurs inom speciallärarprogrammet.
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper inom specialiseringen samt stärka sin förmåga att bidra till kunskapsutvecklingen inom specialärarprofessionen.
Kursen behandlar frågeställningar inom det specialpedagogiska forskningsfältet. Vidare väljs, gärna i dialog med den egna verksamheten, ett problemområde och en forskningsfråga som är förankrad i speciallärarens profession. Studenterna genomför ett självständigt arbete i samråd med en handledare. Arbetet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och kan ha formen av en empirisk undersökning, ett utvecklingsarbete, ett gestaltande arbete, en litteraturstudie eller en kunskapsöversikt.
.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- formulera en vetenskaplig problemställning inom ramen för specialpedagogisk praktik
- redogöra för och kritiskt reflektera kring teoretiska perspektiv och såväl nationell som internationell forskning i relation till vald problemställning
- välja och motivera ett utifrån valt problemområde lämpligt metodiskt angreppssätt med hänsyn till forskningsetiska överväganden
- analysera och tolka material utifrån teoretiska perspektiv och relevant forskning i enlighet med vetenskaplig praxis
- dra slutsatser av undersökningen samt reflektera kring resultatets betydelse för speciallärarprofessionen samt framtida forsknings- och utvecklingsarbete
- redogöra för och reflektera kring forskningsprocessen
- presentera undersökningen i form av en vetenskapligt text
- argumentera för och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat
Kursens arbetsformer utvecklas i samverkan mellan studenter och handledare, med hänsyn till varje examensarbetes inriktning och kursens mål och syfte.
Examinationen består av en utredande och argumenterande vetenskaplig text där studenten visar att han/hon förvärvat de kunskaper lärandemålen anger. Texten kan kompletteras med egenproduktion i andra uttrycksformer som t.ex. film, drama, och/eller bildcollage. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att försvara det egna arbetet och att opponera på ett annat examensarbete. Efter seminariet ska opponenten lämna ett skriftligt underlag för oppositionen till respondenten. Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
I kursen ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet, vilken väljs i samråd med handledaren och som ställs upp i examensarbetets referenser.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.
I kursen ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet, vilken väljs i samråd med handledaren och som ställs upp i examensarbetets referenser.