Inget huvudområde.
Kursen ingår i speciallärarexamen med specialisering Utvecklingsstörning.
Ahlberg, Ann (2013). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik – att bygga broar. Stockholm: Liber(192s)
Alexandersson, Ulla (2009). //Stödjande rum – om elever i en inkluderande verksamhet.// Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten. (40 s).
Andrew, Colley (2013). Personalised learning for young people with profound and multiple learning difficulties. London: Jessica Kingsley Publishers.(165 s.)
Barow, Tomas & Östlund, Daniel (red.), (2012). Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. Kristianstad: Kristianstad University Press. Urval – de kap som anknyter till särskola, s. 123-158, (35 s.)
Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla (2004). //Uppskattande samtalskonst, om att skapa möjligheter i samtalets värld//. Stockholm: Mareld. (valda dela, ca 150 s.)
Florian, Lani, Hollenweger, Judith, Simeonsson, Rune J., Wedell, Klaus, Riddell, Sheila, Terzi, Lorella and Holland, Anthony (2006). Cross-cultural perspectives on the classification of children with disabilities: Part I. Issues in the classification of children with disabilities. The Journal of Special Education, 40(1): 36–45http://www.sagepub.com/scarlettstudy/articles/Florian.pdf////
Furenhed, Ragnar (2012). Religionsundervisning och livsförståelse i särskolan. I A Jonsson Harrie & H A Larsson (red.), Samhällsdidaktik - sju aspekter på samhällsundervisning skola och lärarutbildning. Linköping: LIU-tryck.(s. 105-120)
Granlund, Mats & Göransson, Kerstin, (2011). Utvecklingsstörning. I S. Antonsson & L. Söderman (red,), Nya Omsorgsboken (s.12-19). Malmö: Liber.
Göransson, Kerstin, Hellblom-Thibblin, Tina & Eva Axdorph, Eva (2015). A Conceptual Approach to Teaching Mathematics to Students With Intellectual Disability. Scandinavian Journal of Educational Research, pp1-21////
Heister Trygg, Boel. & Andersson, Ida. (2009). Alternativ och Kompletterande Kommunikation i teori och praktik. Tredje, reviderade upplagan. Södra regionens kunskapscentrum, www.sokcentrum.se (220 s.)////
Holmberg, Ulla (2001). Handledning i praktiken: om hur man skapar en lärande process. Uppsala: Konsultförl./Uppsala Publ. House. (99 s.)////
Ineland, Jens, Molin Martin & Saur, Lennart. (2013). Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd. Malmö: Gleerups. (207 s.) ////
Kylén, Gunnar (2012). Helhetssyn på människan: Begåvning och begåvningshandikapp. Stockholm: Stiftelsen ala (75 s)
Light, Janice & McNaughton, David (2012). Supporting the Communication, Language and Literacy Development of Children with Complex Communication Needs. Assistive technology: The Official Journal of RESNA, 24:1(32-44). (12 s.)
Luttropp, Agneta (2009). Utvecklingsstörning och samspel. I A. Sandberg (red.). Med sikte på förskolan-barn i behov av stöd. (15 s.) Lund: Studentlitteratur.////
Mineur, Therése (2013). Skolformens komplexitet: elevers erfarenheter av skolvardag och tillhörighet i gymnasiesärskolan. Örebro universitet: Institutionen för handikappvetenskap (doktorsavhandling)/Elektronisk resurs (285 s.)
Molin, Martin, Sorbring, Emma & Löfgren- Mårtensson, Lotta (2015). Teachers’ and parents’ views on the Internet and social media usage by pupils with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disabilities////2015, Vol. 19(1) 22–33////////
Normell, Margareta (2004). Pedagogens inre rum. Lund: Studentlitteratur. (132 s.)////
Reichenberg, Monica & Lundberg, Ingvar (2011). Läsförståelse genom strukturerade textsamtal - för elever som behöver särskilt stöd. Stockholm: Natur & Kultur. (140 s.)
Reindal, Solveig M. (2008). A social relational model of disability: A theoretical framework for special needs education? European Journal of Special Needs Education, 23(2): 135–46. http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856250801947812
Rosenqvist, Jerry (2007). Specialpedagogik i mångfaldens Sverige: Om elever med annan etnisk bakgrund än svensk i särskolan. Stockholm: Specialpedagogiska institutet. (91 s). hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:174990/
Skolverket (2013). Mottagande I grundsärskolan och gymnasiesärskolan (49 s.). http:www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3030
SOU 2003:35 Carlbeck-kommittén. (2003). För den jag är: Om utbildning och utvecklingsstörning: Delbetänkande. Stockholm: Fritzes offentliga publikationer. (Valda delar kap 2-7 (86 s)
Svärd, Ann-Katrin & Florin, Katarina (2011). Särskolans verksamhet – uppdrag, pedagogik och bemötande. Lund: Studentlitteratur (160 s.)
459)//http:onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9752.2005.00447.x/pdf
Thunberg, Gunilla (2011). AKK- Alternative och Kompletterande Kommunikation för personer med autism. Stockholm: Stockholms läns landsting: Autismforum (31 s).
Östlund, Daniel (2012). Delaktighetens kontextuella villkor. Fem träningskoleklassers pedagogiska praktik. Malmö högskola. Malmö Studies in Educational Sciences No 67. (doktorsavhandling), Elektronisk resurs (249 s.)
Dessutom tillkommer aktuella styrdokument samt avhandlingar och artiklar som väljs i samråd med kursledaren.