Inget huvudområde.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1) granska och problematisera teorier och begrepp som rör elever i behov av anpassningar och särskilt stöd, med speciellt fokus på grav språkstörning,
2) kartlägga elevers språkliga förutsättningar samt analysera kontextuella villkor i olika lärmiljöer och deras betydelse för den pedagogiska praktiken,
3) analysera, kritiskt granska samt ge exempel på främjande, förebyggande och åtgärdande insatser gällande elevers behov av stöd på organisations-, grupp- och individnivå,
4) kritiskt analysera olika former av bedömning i relation till kunskapsutveckling, undervisning och betygsättning.
Balan, Andreia och Jönsson, Anders (2021). Relationen mellan lärares intentioner och deras respons till elever: En studie om återkoppling som stöd för matematisk resonemangsförmåga på mellanstadiet. Educare vetenskapliga skrifter 4: 81-113.
Balthazar, Catherine. H., Ebbels, Susan., & Zwitserlood, Rob. (2020). Explicit grammatical intervention for developmental language disorder: Three approaches. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 51(2), 226-246.
Björndahl, Cato. R.P. (2018). Det värderande ögat. Stockholm: Liber. (186 s.)
Bornemark, Jonna. (2020). Horisonten finns alltid kvar: om det bortglömda omdömet. Stockholm: Volante (eget urval 150 s.)
Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika, Svensson, Anna-Karin & Sventelius, Eva (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket, pedagogiken. Lund: Studentlitteratur. (eget urval 150 s.)
Bruce, Barbro (red.) (2020). Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning. Lund: Studentlitteratur. (eget urval 150 s.)
von Börtzell-Szuch, Diana & Vuorenpää, Sari (2022). Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov. Malmö: Gleerups. (eget urval 150 s.)
Dawes, Emily., Leitão, Suze., Claessen, Mary., & Kane, Robert. (2019). A randomized controlled trial of an oral inferential comprehension intervention for young children with developmental language disorder. Child Language Teaching and Therapy, 35(1), 39-54.
Dockrell, Julie E., Lindsay, Geoff, Roulstone, Sue, & Law, James (2014). Supporting children with speech, language and communication needs: an overview of the results of the Better Communication Research Programme. International Journal of Language & Communication Disorders, 49(5), 543-557.
Dockrell, Julie E., Bakopoulou, Ioanna, Law, James, Spencer, Sarah & Lindsay, Geoff (2015). Capturing communication supporting classrooms: The development of a tool and feasibility study. Child Language Teaching and Therapy, 31(3), 271-286.
Elleman, Amy M., Oslund, Eric L., Griffin, Nathalie M., & Myers, Katie E. (2019). A review of middle school vocabulary interventions: Five research-based recommendations for practice. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 50(4), 477-492.
Erickson, Gudrun & Gustafsson, Jan-Eric (2014). Bedömningens dubbla funktion – för lärande och likvärdighet. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.) Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur. (30 s.)
Folkhälsomyndigheten (2016). Skolprestationer, skolstress och psykisk ohälsa bland tonåringar. (4 s.) Tillgänglig via internet.
Giota, Joanna & Gustafsson, Jan-Eric (2021). Perceived Academic Demands, Peer and Teacher Relationships, Stress, Anxiety and Mental Health: Changes from Grade 6 to 9 as a Function of Gender and Cognitive Ability, Scandinavian Journal of Educational Research, 65(6), 956-971.
Glogic, Saima & Löthagen Holm, Annika (2021). Likvärdig utbildning i mångkulturella klassrum. Lund: Studentlitteratur. (392 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020). Språkinriktad undervisning: en handbok. (Tredje upplagan) Lund: Studentlitteratur. (245 s.)
Hasson, Nathalie (2018). The dynamic assessment of language learning. London: Routledge, Taylor & Francis Group. (150 s.)
Hirsh, Åsa & Lundahl, Christian (red.) (2021). Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. Stockholm: Natur och Kultur. (kap 5, 9-10, 12-16, totalt 149 s.)
Klapp, Alli & Jönsson, Anders (2021). Scaffolding or simplifying students’ perception of support in Swedish compulsory school. European Journal of Psychology of Education 36(4), 1055-1074.
Sjunnesson, Helena (2022). Från mäta till möta: elevers och lärares uppfattningar och erfarenheter av klassrumsbedömning. (Doktorsavhandling, Malmö University Press). (117 s.)
Spencer, Trina D., & Petersen, Douglas B. (2020). Narrative intervention: Principles to practice. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 51(4), 1081-1096.
Waldmann, Christian, Sullivan, Kirk P. (2017). Att stödja barns språkliga utveckling: Miljöer, lärtillfällen och interaktioner i klassrum. In ASLA: s symposium, Uppsala universitet 21-22 april 2016, Uppsala universitet, 160-168.
Dessutom tillkommer artiklar med bland annat fokus på språkstörning och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt språk-, skriv- och läsutveckling, samt avhandlingar som väljs i samråd med specialiseringsansvarig. (ca 100 s.)