Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP724G Individuella förutsättningar och kontextuella villkor för lärande - Matematikutveckling (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i examensfordringarna för speciallärarexamen med specialisering Matematikutveckling.
Kursen syftar till att studenten ska kunna ta en ledande roll i planering, genomförande och utvärdering av det pedagogiska arbetet med att möta behoven hos alla barn och elever. Vidare ska studenten fördjupa sin förmåga att bedöma och betygsätta elevers kunskapsutveckling. Studenten ska dessutom utveckla kunskaper om hur individanpassade arbetssätt kan utformas i samverkan med berörda parter i och utanför skolan.
Genom kartläggning och pedagogisk bedömning av elevers hela lärsituationer, analyseras individanpassade arbetssätt. En viktig del av kursen är att orientera sig i olika metoder för att bedöma effekten av pedagogiska insatser. Inom kursen analyserar och prövar studenten olika strategiska insatser i syfte att säkerställa alla barns och elevers rätt till en likvärdig utbildning. I kursen analyseras även olika tillvägagångssätt när det gäller kvalitetsarbete.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kritiskt analysera olika former av bedömning och betygssättning i relation till matematikutveckling
- kunna ge exempel på olika sätt att arbeta individanpassat med barn och elever i behov av särskilt stöd i relation till matematikutveckling
- kritiskt analysera pågående skolutvecklingssatsningar i relation till skolans identifierade behov och gällande styrdokument
- kritiskt analysera tillvägagångssätt gällande kvalitetsarbete och strategiskt utvecklingsarbete
- identifiera möjligheter och brister i det pedagogiska arbetet med att möta behoven hos alla barn och elever och presentera en väl underbyggd plan för förebyggande och åtgärdande insatser på skolnivå i relation till matematikutveckling
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, responsarbete, casemetodik och spanarverkstad. Studenten förutsätts utnyttja nätbaserade resurser för responsarbete och arbetsmöten.
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written examination), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig rapport (Written report), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
Prov 3: Muntlig presentation (Oral presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 5.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Erickson, Gudrun & Gustafsson, Jan-Eric (2014). Bedömningens dubbla funktion – för lärande och likvärdighet. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.) Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur. (30 s.)
Jacobsen, Dag Ingvar (2013). Organisationsförändringar och förändringsledarskap. Lund: Studentlitteratur. (347 s.)
Lindström, Lars, Lindberg, Viveca, Pettersson, Astrid (2013). Pedagogisk bedömning – Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Liber. (270 s.)
Struyve, Charlotte, Meredith, Chloé, & Gielen, Sarah (2014). Who am I and where do I belong? The perception and evaluation of teacher leaders concerning teacher leadership practices and micropolitics in schools. Journal of Educational Change, 15(2), 203-230. (30 s.)
Artiklar (ca 100 s.) enligt anvisningar från kursansvarig.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).