Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV202A Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förståelse för förskolans etiska och demokratiska uppdrag.
Inom kursen granskas och diskuteras förskolans styrdokument och barns rättigheter utifrån ett socialt och ekonomiskt hållbarhetsperspektiv. Detta görs med hjälp av ett intersektionellt perspektiv som ger studenten möjlighet att förhålla sig till flera maktdimensioner (så som klass, genus och etnicitet) samtidigt, med syfte att erövra ett yrkesrelevant verktyg i arbetet för en jämlik och hållbar förskola. I kursen fördjupas förståelsen för hur förskollärarrollen, förskolans uppdrag och organisation förhåller sig till varandra utifrån ett historiskt och politiskt perspektiv. Studenten analyserar vetenskapliga texter utifrån ett kritiskt förhållningssätt, samt undersöker hur förskolans etiska och demokratiska uppdrag ser ut på lokal, nationell och internationell nivå.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
- redogöra för och kritiskt analysera förskolans etiska och demokratiska uppdrag ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv
- redogöra för samband mellan förskolans organisation och förskollärares uppdrag ur ett historiskt och politiskt perspektiv
- kritiskt granska och ur ett intersektionellt perspektiv analysera förskolans värdegrund
Kursen innehåller varierande arbetsformer som i huvudsak utgörs av gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Kursen examineras genom en hemtentamen, 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-3.
För betyget Godkänd krävs att
- analysen av förskolans och förskollärarens uppdrag samt sambandet däremellan stöds av relevant litteratur och har inslag av egna reflektioner och resonemang
- redogörelsen och analysen av förskolans värdegrund präglas av ett intersektionellt perspektiv
- texten är tydlig och relevant strukturerad, med korrekt språkbruk och referenshantering.
För betyget Väl Godkänd krävs utöver ovanstående att
- redogörelsen och analysen är nyanserad och självständig
- teoretiska perspektiv utvecklas och problematiseras.
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s) (tillgänglig på internet)
Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria (2013). Utbildning, demokrati, medborgarskap. Malmö: Gleerups (141 s)
Englund, Tomas (2011). Utbildning som medborgerlig rättighet. Föräldrarätt eller barns rätt eller …? Göteborg: Daidalos (370 s)
Johansson, Eva & Thornberg, Robert (2014). Värdepedagogik: Etik och demokrati i förskola och skola. Stockholm: Liber (300 s)
Mulinari, Diana & de los Reyes, Paulina (2005). Intersektionalitet – kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap. Stockholm: Liber (144 s)
Noddings, Nel (2012). Philosophy of Education. Philadelphia: Westview Press (kap 3, 8, 9, 11, 12) (140 s)
Pierre, Jon & Jarl, Maria (red.) (2012). Skolan som politisk organisation. Malmö: Gleerups (216 s)
Taefi, Nura (2009): The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), pp 345-376 (31 s) (tillgänglig på internet)
Valentin Karen & Meinert Lotte (2009): The adult North and the young South: Reflections on the civilizing mission of children's rights. Anthropology Today, Vol 25, Issue 3, pp 23–28, June 2009 (5 s) (tillgänglig på internet)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursens lärare (ca 200 s).
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).