Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV202C Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ges inom kompletterande ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om vilken roll styrdokument har för yrkespraktiken, särskilt i förhållande till lärande, undervisning och bedömning.
Kursen syftar också till att studenten utvecklar kunskaper och medvetenhet om bedömning.
Ett ytterligare syfte gäller att studenten utvecklar förståelse av nationella och internationella utvärderingars utformningar och betydelse.
Det finns tre teman: styrdokument, bedömning och nationella och internationella utvärderingar.
Styrdokument analyseras utifrån förhållandet mellan de olika delarna och skolans olika uppdrag. Dessutom studeras de utifrån förhållandet mellan lärande och undervisning samt mellan olika kunskapsformer.
Bedömning behandlas ur olika perspektiv: syften, grundläggande begrepp samt regler och anvisningar gällande bedömning, dokumentation och betygssättning.
Nationella och internationella utvärderingar analyseras utifrån hur de kan tolkas och användas, inklusive vilka metoder, synsätt och värderingar som utvärderingarna bygger på.
Erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen bearbetas och fördjupas inom kursen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera hur styrdokument speglar olika synsätt på utbildning, lärande och undervisning
- förklara centrala begrepp om bedömning samt redogöra för olika bedömningars syften och användningar utifrån gällande regelverk och policydokument
- analysera och kritiskt värdera nationella och internationella utvärderingar samt diskutera dessa i relation till den egna verksamheten
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av fältstudier, föreläsningar, informationssökning, litteraturstudier, seminarier och workshops. Arbetet bedrivs såväl individuellt som i grupper.
Examinationen består av tre delar.
Prov 1: Styrdokument (policy documents), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 genom ett paper i vilken studenten analyserar alternativa synsätt på utbildning och förhållandet mellan lärande och undervisning.
Prov 2: Bedömning, dokumentation och betygsättning (Assessment, documentation and grading), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 genom en individuell skriftlig tentamen. Provet består av följande delar: a) grundläggande bedömningsbegrepp; b) teoretiska perspektiv på bedömning; c) regler och anvisningar för bedömning, dokumentation och betygsättning i åk 7–9 eller gymnasiet.
Prov 3: Analys (Analysis), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 3. Examinationen är muntlig och gruppbaserad. Den utgår från olika nationella och internationella kunskapsutvärderingar.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Grettve, Anna, Israelsson, Marie & Jönsson, Anders (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Stockholm: Natur & Kultur. (211 s.)
Allal, Linda (2013). Teachers’ professional judgement in assessment: a cognitive act and a socially situated practice. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 20, 20-34. Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.). Lärande skola bildning. Grundbok för Lärare. Fjärde utgåvan. Stockholm: Natur & Kultur. Kapitel 8, 9, 15, 16 och 17. Ca 250 sidor.
Shepard, Lorrie A. (2000). The role of Assessment in a Learning Culture. I Educational Reseacher, 29, s 4-14. (10 s.) Tillgänglig som pdf-fil via Malmö högskolas bibliotek.
Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen – för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Skolverkets allmänna råd. Fritzes och Skolverket. (44 s.) eller Skolverket (2012). Bedömning och betygssättning i gymnasieskolan. Skolverkets allmänna råd. Fritzes och Skolverket. (45 s.)
Skolverket 2011, Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Skolverket och Fritzes. 73 s.
Skolverket (2012). Betygsskalan och betygen B och D – en handledning. Fritzes och Skolverket. (18 s.) Skolverket (2013). Sambedömning i skolan- exempel och forskning. Fritzes och Skolverket. (26 s.)
Lgr 11 ochLgy 11. Tillgänglig på http://www.skolverket.se
Artiklar om nationella och internationella utvärderingar .tillkommer. Ca 300 s.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).