Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV221A Kvalitetsarbete i förskola (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper kring olika forskningsmetoder samt förmåga att identifiera och formulera utvecklingsbehov inom förskolepedagogisk verksamhet.
I samverkan med förskolans aktörer ska studenten identifiera ett utvecklingsbehov för en specifik förskoleverksamhet. Utifrån detta formulerar och argumenterar studenten för en konkret utvecklingsinsats, som presenteras i form av en projektskiss. Denna kan sedan ligga till grund för det utvecklingsinriktade arbete som genomförs i nästkommande kurs. Med hjälp av kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samlar studenten in och analyserar olika former av former av empiriskt material som en del i inventeringen av förskoleverksamhetens utvecklingsbehov. Vetenskapsteoretiska och kritiska resonemang förs därtill kring olika metoders styrkor och svagheter samt den kunskap de genererar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera utvecklingsbehov inom förskolans verksamhet.
- formulera och argumentera för konkreta utvecklingsinsatser inom förskolan utifrån identifierade behov.
- producera och analysera olika former av empiriskt material
- redogöra för relevanta vetenskapsteoretiska utgångspunkter och kritiskt resonera kring kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt de olika former av kunskap de genererar.
Kursen är huvudsakligen distansbaserad. Föreläsningar och seminarier sker digitalt. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och muntliga presentationer.
Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 5 hp. I provet examineras lärandemål 1-3.
Prov 2: Muntlig examination (Oral Exam), 2,5 hp. I provet examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
Dimenäs, Jörgen (2020). Vetenskap och beprövad erfarenhet: forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen. Stockholm: Liber (171 s)
Persson, Sven (2017). Forskningslitteracitet – en introduktion till att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Forskning i korthet, nr 1, 2017 (32 s) (tillgänglig på internet)
Åkerblom, Annika, Hellman, Annette & Pramling, Niklas (red.) (2020). Metodologi: För studier i, om och med förskolan. Malmö: Gleerups (del II och IV) (120 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).