Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Engelsk benämning
Science and Proven Experience
Kurskod
UV745C
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-11-19
Gällandedatum
2022-01-17
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244C Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten förbereder sig för examensarbetet och yrkeslivet, dels genom att fördjupa sina kunskaper om vetenskapsteori med relevans för utbildningsvetenskaplig forskning, och dels genom att vidareutveckla sina kunskaper om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapsteori och forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskaplig kunskap diskuteras och värderas ur vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter. Texter inom det utbildningsvetenskapliga fältet, exempelvis avhandlingar och vetenskapliga artiklar, granskas, jämförs och diskuteras.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv samt med stöd i dessa diskutera relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet,
2. redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoders möjliga användningsområden,
Färdighet och förmåga
3. presentera och diskutera utbildningsvetenskapliga undersökningar ur olika vetenskapsteoretiska, etiska och metodologiska perspektiv,
Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, seminarier, digitala resurser, litteraturstudier samt studentledda aktiviteter.
Bedömningsformer
Examinationen består av följande delar:
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Exam) (4,5 hp). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftligt prov som föregås av seminarium (Written Exam and Preparatory Seminar) (4,5 hp). I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter ska vara väl disponerade, samt formellt och språkligt genomarbetade.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alvehus, Johan (2019). Skriva uppsats med kvalitativ metod. Stockholm: Liber. (144 s.)
Bringsrud Fekjaer, Silje (2017). Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. (79 s.)
Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (100 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjørn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (203 s.)
Elbro, Carsten & Poulsen, Mads (2016). Utvärdera din undervisning. Värdera och förstå statistik och evidens. Stockholm: Natur & Kultur. (250 s.)
Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2015). Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Malmö: Gleerups. (180 s.)
Skolverket (2020). Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet. (177 s.)
Vetenskapsrådet (2017) God forskningssed. Reviderad utgåva (2017). Stockholm: Vetenskapsrådet. Tillgänglig via internet. (82 s.)
Därutöver tillkommer utbildningsvetenskapliga texter, exempelvis avhandlingar och vetenskapliga artiklar.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).