Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan
Kursplan
Benämning
Engelska för lärare i åk 1–3. Ingår i Lärarlyftet
Engelsk benämning
English for Teachers in Grades 1–3
Kurskod
RC425U
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2024-01-31
Gällandedatum
2024-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Innehåll
Delkurser
Ämnesdidaktik och språkutveckling, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen syftar till att kursdeltagaren stärker sina kunskaper och fördjupar sin medvetenhet om språkutveckling och språkundervisning samt förståelse för grundsynen på språkundervisning i skolans styrdokument. Delkursen behandlar olika inkluderande arbetssätt för att främja elevernas kommunikativa förmåga. Reception, produktion och interaktion bearbetas med betoning på lyssnande, läsande, talande och skrivande.
Inkluderande arbetssätt beaktar genusperspektiv såväl som elever i behov av särskilt stöd. Detta fokus innefattar dessutom sätt att anpassa undervisningen för att stödja nyanlända och elever med olika kulturell bakgrund och hur flerspråkighet kan ses som en tillgång i engelskundervisningen. Delkursen betonar engelskans grundläggande språkliga regler, dess uttal samt förhållandet mellan ord- och frasinlärning och grammatik. En del av delkursen identifierar och reflekterar kring hur olika undervisnings- och bedömningsformer fungerar i praktiken och hur dessa är baserade på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Under campusdagarna utmanas kursdeltagarna att använda målspråket i kommunikation, med fokus på att lyssna, tala och tillgripa språkliga strategier, med syfte att utveckla deras självförtroende för att kunna använda engelska i undervisningen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna
tillämpa olika teorier om språkundervisning och beskriva kommunikationens betydelse för språkutveckling på akademisk engelska.
skapa gynnsamma lärandemiljöer för språkutveckling.
förklara grundläggande grammatiska strukturer, tillämpa de grammatiska strukturerna samt värdera grammatikens och ordinlärningens roll i engelska för årskurserna 1–3
analysera sin egen språksyn samt sin bedömarpraktik och bedömarförmåga i enlighet med Lgr 22
Delkursens arbetsformer
Delkursen ges som en kombination av campus och distans med ett campusförlagt tillfälle om två dagar. Distansinslagen bygger på arbete via webbaserad lärplattform, samt genom andra digitala mötesplatser.
Delkursens bedömningsformer
Skriftlig salstentamen på engelska, som genomförs på arbetsplatsen.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Berättelser och multimedietexter i engelskundervisningen, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkurs 2 ligger fokus på multimedia och engelskspråkiga texter för barn såsom filmer, sagor, sånger, lekar och ramsor. Texterna studeras både språkligt och innehållsmässigt beaktande genus, etnicitet och kulturell mångfald. Textanvändningen kopplas till ett språkutvecklande arbete samt fördjupande resonemang om hur ett brett urval texter för barn från olika medier kan användas i ett skolsammanhang med inriktning mot årskurserna 1-3. Dessutom behandlas olika användningssätt av digitala verktyg och medier i undervisningen. En del av delkursen behandlar hur olika undervisnings- och bedömningsformer fungerar i praktiken och hur dessa är baserade på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Under campusdagarna utmanas kursdeltagarna att använda målspråket i kommunikation, med fokus på att lyssna, tala och tillgripa språkliga strategier, med syfte att utveckla deras självförtroende för att kunna använda engelska i undervisningen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna
analysera och kritiskt värdera användandet av olika texter som bilder, sagor, barnfilmer, sånger och ramsor med avseende på lärande och språkutveckling i engelska för årskurserna 1-3
tillämpa språkdidaktiska teorier för att analysera Lgr 22 med avseende på engelska i årskurserna 1-3
konkretisera teori och styrdokument till en pedagogisk planering som inbegriper olika slags texter, inklusive medietexter, samt former för att bedöma och stödja elevernas språkutveckling i enlighet med en kommunikativ grundsyn
motivera utformningen av uppgifter, material och bedömningsformer samt förankra dessa i teorier om barns språkutveckling och skolans styrdokument på akademisk engelska
Delkursens arbetsformer
Delkursen ges som en kombination av campus och distans med ett campusförlagt tillfälle om två dagar. Distansinslagen bygger på arbete via webbaserad lär plattform, samt genom andra digitala mötesplatser.
Delkursens bedömningsformer
Skriftlig hemtentamen på engelska.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ämnesdidaktik och språkutveckling, 7,5 hp
Bunar, Nihad (2015). Nyanlända och lärande: mottagande och inkludering. Natur och kultur. (304 s)
Estling Vanneståhl, Maria (2012). Essential English Grammar. Studentlitteratur. (208 s)
Heikkilä, Mia (2015). Lärande och jämställdhet i förskola och skola. Liber. (205 s)
Pinter, Annamaria (2017). Teaching young language learners. Oxford University Press. (204 s)
Read, Carol (2007). 500 Activities for the Primary Classroom. Macmillan Education. (320 s)
Skolverket (2022). Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet(Lgr22)
Berättelser och multimedietexter i engelskundervisningen, 7,5 hp
Bunar, Nihad (2015). Nyanlända och lärande: mottagande och inkludering. Natur och kultur. (304 s)
Donaldson, Julia (1999). The Gruffalo. Macmillan Children’s Books. (30 s)
Heikkilä, Mia (2015). Lärande och jämställdhet i förskola och skola. Liber. (205 s)
Pinter, Annamaria (2017). Teaching young language learners. Oxford University Press. (204 s)
Read, Carol (2007). 500 Activities for the Primary Classroom. Macmillan Education. (320 s)
Skolverket (2022). Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22)
Kursvärdering
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en deltagare har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta deltagaren genomföra prov på ett alternativt sätt.